بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۶ ب.ظ

دو واژه­ ی «إقرار» و «شهادت»

سؤال: آیا بین دو واژه­ ی «إقرار» و «شهادت» تفاوتی وجود دارد؟

جواب: برخی از مفسران معتقدند این دو مفهوم با یکدیگر متفاوتند؛ آنان می­ گویند: «شهادت»، به إقراری گفته می شود که با آن علم و إثبات و یقین حاصل می­شود. در حالی که این علم و یقین به وسیله ­ی «إقرار» به وجود نمی­ آید. بر همین اساس، منافقان به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله می­ گفتند: «نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ»، و حال آن که خداوند آنان را دروغ­گو نامید؛ زیرا علم و یقین که لازمه و شرطِ شهادت است با این عده نبود. و اگر به جای «نَشهَدُ» از واژه­ ی «نُقِرّ» استفاده می­نمودند، دروغ­گو معرفی نمی­شدند.[1]

و لکن؛ این تفاوت ناتمام است؛ زیرا شهادت و نیز إقرارِ هر کدام ممکن است به چند صورت حاصل شود. و سِرّ تکذیب منافقان آن ‏است که آنان از عقیده­ی خود خبر داده و گفتند: ما معتقدیم که تو پیامبری. در حالی که آنان چنین عقیده‏ای نداشتند؛ زیرا باطناً کافر بودند و چون خبر اینان مطابق با مخبرًعنه- یعنی اعتقادِ باطنی آنان- نبود، خداوند آنان را تکذیب کرد. بنابراین، منافقان از واقع خبر ندادند بلکه از عقیده­ی خود خبر دادند و اگر از واقع گزارش می‏دادند، صدقِ خبری آنان محفوظ بود. اما صدق مُخْبری بحث خاص خود را دارد. غرض آن‏که، فرق یاد شده بین اقرار و شهادت ناصواب است.[2]



[1]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص260.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص409.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

دو واژه­ ی «إقرار» و «شهادت»

چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۶ ب.ظ

سؤال: آیا بین دو واژه­ ی «إقرار» و «شهادت» تفاوتی وجود دارد؟

جواب: برخی از مفسران معتقدند این دو مفهوم با یکدیگر متفاوتند؛ آنان می­ گویند: «شهادت»، به إقراری گفته می شود که با آن علم و إثبات و یقین حاصل می­شود. در حالی که این علم و یقین به وسیله ­ی «إقرار» به وجود نمی­ آید. بر همین اساس، منافقان به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله می­ گفتند: «نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ»، و حال آن که خداوند آنان را دروغ­گو نامید؛ زیرا علم و یقین که لازمه و شرطِ شهادت است با این عده نبود. و اگر به جای «نَشهَدُ» از واژه­ ی «نُقِرّ» استفاده می­نمودند، دروغ­گو معرفی نمی­شدند.[1]

و لکن؛ این تفاوت ناتمام است؛ زیرا شهادت و نیز إقرارِ هر کدام ممکن است به چند صورت حاصل شود. و سِرّ تکذیب منافقان آن ‏است که آنان از عقیده­ی خود خبر داده و گفتند: ما معتقدیم که تو پیامبری. در حالی که آنان چنین عقیده‏ای نداشتند؛ زیرا باطناً کافر بودند و چون خبر اینان مطابق با مخبرًعنه- یعنی اعتقادِ باطنی آنان- نبود، خداوند آنان را تکذیب کرد. بنابراین، منافقان از واقع خبر ندادند بلکه از عقیده­ی خود خبر دادند و اگر از واقع گزارش می‏دادند، صدقِ خبری آنان محفوظ بود. اما صدق مُخْبری بحث خاص خود را دارد. غرض آن‏که، فرق یاد شده بین اقرار و شهادت ناصواب است.[2]



[1]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص260.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص409.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی