بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

نظام کیفری در آیه ی84 سوره ی بقره

«وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ»؛ خون یکدیگر را نریزید! چنان­که «السَّفْکُ بالدَّم» به معنای ریختن خون است.[1] قرشی در «قاموس» می­گوید: واژه­ ی «سَفْک» به معنای «ریختن» است، خواه ریختن خون باشد یا اشک یا شى‏ءِ مذاب.[2]

 «نظام کیفری و جزایی»؛ نهیِ از خونریزی به معنای نهی نمودن از پایه ­گذاریِ سنّتی زشت- برای نسل­های آینده- است. زیرا اگر خونریزی به صورت یک عمل عادی، رواج پیدا کند، سنت شده و نسل­های آینده را از یک زندگی مسالمت آمیز، داشتن وحدت و برخورداری از انسجام محروم می­کند. در نتیجه؛ کینه­ توزی، توحش و انتقام، جای آن را خواهد گرفت.

آیه­ ی شریفه به سه قبیله ­ی یهود در مدینه- که عبارتند از «بنی­قینقاع»، «بنی­نضیر» و «بنی­قریظة»- اشاره می­کند، زیرا قینقاع، نضیر و قریظه سه برادر بودند، این سه قبیله با وجود داشتن کتاب و دینِ واحد با یکدیگر درگیر و با بیگانگان بر علیه یکدیگر، پیمان بسته بودند. به همین جهت؛ بنی­قینقاع و بنی­نضیر با قبیله­ ی خزرج، و بنی­قریظه نیز با قبیله­ی اوس هم­پیمان شده بود.[3] از این­رو به مجرد نزاع و درگیری، هم­پیمانان نیز وارد شده[4] و جوئی از خون به راه می­انداختند که نتیجه­ ی این تهاجم به غیر از آوارگی، اسارت و تاراجِ اموال چیز دیگری به دنبال نداشت.



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص413؛ طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏5، ص270.

[2]. قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏3، ص275.

[3]. ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص210.

[4]. شوکانى، محمد بن على(1414هـ ق)ج‏1، ص129.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

نظام کیفری در آیه ی84 سوره ی بقره

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

«وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ»؛ خون یکدیگر را نریزید! چنان­که «السَّفْکُ بالدَّم» به معنای ریختن خون است.[1] قرشی در «قاموس» می­گوید: واژه­ ی «سَفْک» به معنای «ریختن» است، خواه ریختن خون باشد یا اشک یا شى‏ءِ مذاب.[2]

 «نظام کیفری و جزایی»؛ نهیِ از خونریزی به معنای نهی نمودن از پایه ­گذاریِ سنّتی زشت- برای نسل­های آینده- است. زیرا اگر خونریزی به صورت یک عمل عادی، رواج پیدا کند، سنت شده و نسل­های آینده را از یک زندگی مسالمت آمیز، داشتن وحدت و برخورداری از انسجام محروم می­کند. در نتیجه؛ کینه­ توزی، توحش و انتقام، جای آن را خواهد گرفت.

آیه­ ی شریفه به سه قبیله ­ی یهود در مدینه- که عبارتند از «بنی­قینقاع»، «بنی­نضیر» و «بنی­قریظة»- اشاره می­کند، زیرا قینقاع، نضیر و قریظه سه برادر بودند، این سه قبیله با وجود داشتن کتاب و دینِ واحد با یکدیگر درگیر و با بیگانگان بر علیه یکدیگر، پیمان بسته بودند. به همین جهت؛ بنی­قینقاع و بنی­نضیر با قبیله­ ی خزرج، و بنی­قریظه نیز با قبیله­ی اوس هم­پیمان شده بود.[3] از این­رو به مجرد نزاع و درگیری، هم­پیمانان نیز وارد شده[4] و جوئی از خون به راه می­انداختند که نتیجه­ ی این تهاجم به غیر از آوارگی، اسارت و تاراجِ اموال چیز دیگری به دنبال نداشت.



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص413؛ طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏5، ص270.

[2]. قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏3، ص275.

[3]. ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص210.

[4]. شوکانى، محمد بن على(1414هـ ق)ج‏1، ص129.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی