بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۶ ب.ظ

نظام عبادی در آیه ی 83 سوره ی بقره

«وَ أقِیمُوا الصَّلاةَ»؛ و نماز را- همان­طور که واجب گشته- بپا دارید.

- ماده­ی پنجم: «نظام عبادی»؛ به کار رفتن لفظ «إقامه» سِرّی دارد؛ برای نمازی لفظ إقامه به کار می­ رود که با تمام اجزاء، شرائط و حقوقش انجام شود.

حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر این بخش از آیه می­فرماید: «وَ أمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: أقِیمُوا الصَّلاةَ؛ فَهُوَ أقِیمُوا الصَّلاةَ بِتَمَامِ رُکُوعِهَا وَ سُجُودِهَا- وَ [حِفْظِ] مَوَاقِیتِهَا، وَ أدَاءِ حُقُوقِهَا- الَّتِی إِذَا لَمْ تُؤَدِّ لَمْ یَتَقَبَّلْهَا رَبُّ الْخَلائِقِ أ تَدْرُونَ مَا تِلْکَ الْحُقُوقُ فَهِیَ اتْبَاعُهَا بِالصَّلاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ آلِهِمَا مُنْطَوِیاً عَلَى الِاعْتِقَادِ بِأنَّهُمْ أفْضَلُ خِیَرَةِ اللَّهِ، وَ الْقُوَّامُ بِحُقُوقِ اللَّهِ، وَ النُّصَّارُ لِدِینِ اللَّهِ».[1]

از دیدگاه حضرت امام عسکری علیه السلام  نماز، مجموعه­ای از معارف اعتقادی، اخلاقی، حقوقی، ولایی و سایر معارف است. تا جائی که اگر هر کدام از این معارف، مفقود گردد آن نماز به درگاه حق قبول نمی­شود، پس اقامه نمودن نماز، اقامه­ ی عبادتی است که حاوی بسیاری از اعتقادات عمیق در دین مقدس اسلام است.



[1]. العسکری، الحسن بن علی علیه السلام (1409هـ ق)ص364؛ همچنین، ر.ک: بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص266؛ و نیز، ر.ک: فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص152.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

نظام عبادی در آیه ی 83 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۶ ب.ظ

«وَ أقِیمُوا الصَّلاةَ»؛ و نماز را- همان­طور که واجب گشته- بپا دارید.

- ماده­ی پنجم: «نظام عبادی»؛ به کار رفتن لفظ «إقامه» سِرّی دارد؛ برای نمازی لفظ إقامه به کار می­ رود که با تمام اجزاء، شرائط و حقوقش انجام شود.

حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر این بخش از آیه می­فرماید: «وَ أمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: أقِیمُوا الصَّلاةَ؛ فَهُوَ أقِیمُوا الصَّلاةَ بِتَمَامِ رُکُوعِهَا وَ سُجُودِهَا- وَ [حِفْظِ] مَوَاقِیتِهَا، وَ أدَاءِ حُقُوقِهَا- الَّتِی إِذَا لَمْ تُؤَدِّ لَمْ یَتَقَبَّلْهَا رَبُّ الْخَلائِقِ أ تَدْرُونَ مَا تِلْکَ الْحُقُوقُ فَهِیَ اتْبَاعُهَا بِالصَّلاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ آلِهِمَا مُنْطَوِیاً عَلَى الِاعْتِقَادِ بِأنَّهُمْ أفْضَلُ خِیَرَةِ اللَّهِ، وَ الْقُوَّامُ بِحُقُوقِ اللَّهِ، وَ النُّصَّارُ لِدِینِ اللَّهِ».[1]

از دیدگاه حضرت امام عسکری علیه السلام  نماز، مجموعه­ای از معارف اعتقادی، اخلاقی، حقوقی، ولایی و سایر معارف است. تا جائی که اگر هر کدام از این معارف، مفقود گردد آن نماز به درگاه حق قبول نمی­شود، پس اقامه نمودن نماز، اقامه­ ی عبادتی است که حاوی بسیاری از اعتقادات عمیق در دین مقدس اسلام است.



[1]. العسکری، الحسن بن علی علیه السلام (1409هـ ق)ص364؛ همچنین، ر.ک: بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص266؛ و نیز، ر.ک: فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص152.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی