بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۱۶ ب.ظ

مفاد عهدنامه­ ی بنی­اسرائیل در آیه ی 83 سوره ی بقره

مفاد مزبور، مربوط به موادی می­شود که بنی اسرائیل را ملزم به رعایت آنها می­ کند؛ و آنها عبارتند از:

الف) «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ»؛ سؤال: به چه جهت در این آیه مسئله­ ی «میثاق» مطرح شد؟

در جواب باید گفت: به جهت این که آیه­ ی شریفه در صدد بیان مواد عهدنامه­ ی بنی اسرائیل است. اگرچه پیش از این هم، سخن از میثاق به میان آمده بود لکن حرفی از بند­ها و مفاد این پیمان­نامه در میان نبود. و لهذا؛ آیه­ ی مذکور در صدد بیان بندهای پیمان با بنی اسرائیل است.

ب) «لا تَعْبُدُونَ إلا اللَّهَ»؛ اولین و مهم­ترین دستور پروردگار این است که؛ جز خدا را نپرستید که تنها او سزاوار پرستش است.

این آیه به همراه جملات بعد از آن، دربردارنده­ی چند ماده و نظام است:

- ماده­ ی اوّل: «نظام عقیدتی»؛ سؤال: حکمت این مادّه چیست؟

در جواب باید گفت: اگر اعتقاد انسان همواره به خالقِ تعالی و معبودِ حقیقیِ خویش معطوف شود، زندگی او دارای انگیزه بوده و حرکت و تلاش و کوشش وی، راهی در جهت رسیدن به کمال واقعی و سعادت أبدی خواهد بود. از این رو قرآن کریم بر این مسئله بسیار تأکید کرده، زندگیِ فاقد نظام توحیدی و عقیدتی را مذمت می­کند و زیستن اینگونه ای را حرکتی بی­ پایه و هدف به شمار می­آورد، چنان­که فرمود: «أ فَحَسِبْتُمْ أنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَ أنَّکُمْ إِلَیْنَا لا تُرْ‌جَعُونَ»«مؤمنون/115».



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مفاد عهدنامه­ ی بنی­اسرائیل در آیه ی 83 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۱۶ ب.ظ

مفاد مزبور، مربوط به موادی می­شود که بنی اسرائیل را ملزم به رعایت آنها می­ کند؛ و آنها عبارتند از:

الف) «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ»؛ سؤال: به چه جهت در این آیه مسئله­ ی «میثاق» مطرح شد؟

در جواب باید گفت: به جهت این که آیه­ ی شریفه در صدد بیان مواد عهدنامه­ ی بنی اسرائیل است. اگرچه پیش از این هم، سخن از میثاق به میان آمده بود لکن حرفی از بند­ها و مفاد این پیمان­نامه در میان نبود. و لهذا؛ آیه­ ی مذکور در صدد بیان بندهای پیمان با بنی اسرائیل است.

ب) «لا تَعْبُدُونَ إلا اللَّهَ»؛ اولین و مهم­ترین دستور پروردگار این است که؛ جز خدا را نپرستید که تنها او سزاوار پرستش است.

این آیه به همراه جملات بعد از آن، دربردارنده­ی چند ماده و نظام است:

- ماده­ ی اوّل: «نظام عقیدتی»؛ سؤال: حکمت این مادّه چیست؟

در جواب باید گفت: اگر اعتقاد انسان همواره به خالقِ تعالی و معبودِ حقیقیِ خویش معطوف شود، زندگی او دارای انگیزه بوده و حرکت و تلاش و کوشش وی، راهی در جهت رسیدن به کمال واقعی و سعادت أبدی خواهد بود. از این رو قرآن کریم بر این مسئله بسیار تأکید کرده، زندگیِ فاقد نظام توحیدی و عقیدتی را مذمت می­کند و زیستن اینگونه ای را حرکتی بی­ پایه و هدف به شمار می­آورد، چنان­که فرمود: «أ فَحَسِبْتُمْ أنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَ أنَّکُمْ إِلَیْنَا لا تُرْ‌جَعُونَ»«مؤمنون/115».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی