بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۷ ب.ظ

دو ملاک برای خلود در «بهشت»

«وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»؛ مسئله­ی «خلود»[1] در بهشت بستگی به دو چیز دارد:

الف) «حسن فاعلی»؛ یعنی جان پاک، که تشکیل جانِ پاک از عقیده­ی پایدار و ایمان راستین حاصل خواهد شد. و این ایمان حقیقی و استوار باید در دار دنیا به دست آید زیرا ایمان، مقوله­ای است که اگر در این نشئه کسب نشود پس از آن سودی به حال فرد نخواهد داشت. چنان­که فرمود: «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَ‌بِّکَ لا یَنفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا»«انعام/158»، و در ادامه­ی همین آیه می­فرماید: «لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ»، آن روز که آیات خدا تحقّق یابد، ایمان آوردن افرادی که قبلاً ایمان نیاورده بودند سودی نخواهد داشت!

ب) «حسن فعلی»؛ یعنی عمل پاک، چنان­که در ادامه­ ی آیه­ ی مورد استنادِ سابق این­گونه فرمود: «أوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً»، یا این که از قبل، ایمان آورده بودند ولی در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده­اند که باز هم آن ایمان سودی به حالشان نخواهد داشت.

لازم به ذکر است؛ این آیه همانند آیه­ ی 62 از سوره­ ی بقره است؛ با این فرق که در این­جا ملاکِ سعادت، ایمان واقعی و عمل صالح بود- نه صرف ادعا- و در آن­جا ملاک سعادت، ایمان واقعی و عمل صالح است- نه صرف نامگذاری- چنان­که شرحش گذشت.



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص336 و 337.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

دو ملاک برای خلود در «بهشت»

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۷ ب.ظ

«وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»؛ مسئله­ی «خلود»[1] در بهشت بستگی به دو چیز دارد:

الف) «حسن فاعلی»؛ یعنی جان پاک، که تشکیل جانِ پاک از عقیده­ی پایدار و ایمان راستین حاصل خواهد شد. و این ایمان حقیقی و استوار باید در دار دنیا به دست آید زیرا ایمان، مقوله­ای است که اگر در این نشئه کسب نشود پس از آن سودی به حال فرد نخواهد داشت. چنان­که فرمود: «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَ‌بِّکَ لا یَنفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا»«انعام/158»، و در ادامه­ی همین آیه می­فرماید: «لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ»، آن روز که آیات خدا تحقّق یابد، ایمان آوردن افرادی که قبلاً ایمان نیاورده بودند سودی نخواهد داشت!

ب) «حسن فعلی»؛ یعنی عمل پاک، چنان­که در ادامه­ ی آیه­ ی مورد استنادِ سابق این­گونه فرمود: «أوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً»، یا این که از قبل، ایمان آورده بودند ولی در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده­اند که باز هم آن ایمان سودی به حالشان نخواهد داشت.

لازم به ذکر است؛ این آیه همانند آیه­ ی 62 از سوره­ ی بقره است؛ با این فرق که در این­جا ملاکِ سعادت، ایمان واقعی و عمل صالح بود- نه صرف ادعا- و در آن­جا ملاک سعادت، ایمان واقعی و عمل صالح است- نه صرف نامگذاری- چنان­که شرحش گذشت.



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص336 و 337.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی