بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۲ ب.ظ

«إضلالِ» و «إفتراء»، محصولِ «تحریف» در آیه ی 79 سوره ی بقره

«ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِیَشْتَرُ‌وا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً»؛ در این بخش از آیه، لازم است به دو نکته اشاره شود:

الف) نسبت دادنِ مکتوباتِ جعلی و دست­ نویس بشر، به خدای سبحان- در قالبِ وحی الهی- گناهی بس بزرگ و سنگین است، زیرا چنین فردی با این اسناد، مرتکب دو گناه شده است:

گناه اول آن که؛ مردم را گمراه کرده است. به بیان دیگر؛ دست­های سودجو و عوام­ فریبی که از آستین بیرون آمده تا سخنانِ گمراه­ کننده را در قالب دین نگاشته و مردم را إغوا کند.[1] چنان­که در آیه­ ی 144 از سوره ­ی انعام می فرماید: «فَمَنْ أظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَ‌ی عَلَى اللَّهِ کَذِباً لِّیُضِلَّ النَّاسَ بِغَیْرِ‌ عِلْمٍ»، و چنین فردی از دیدگاه قرآن ستم­کارترین افراد است، چرا که مردم را به وسیله­ ی إفتراء و برداشت­های خیالی گمراه می­کند.

گناه دوم آن که؛ به خداوند دروغ و افتراء بسته است، زیرا خود متصدّى و متولی کتابت آن هستند و سپس به خدا نسبت می­دهند![2] چنان­که قرآن کریم این فعل ننگین را نهی کرده و در آیه­ی 61 از سوره­ ی طه می­ فرماید: «لا تَفْتَرُ‌وا عَلَى اللَّهِ کَذِباً فَیُسْحِتَکُم بِعَذَابٍ»؛ یعنی بر خدا افترا نبندید که شما را مستأصل کرده، اصل شما را نابود می‏کند و عذابی بر شما فرو می‏ فرستد که پوست شما را می‏کَند.[3]

ب) برخی از مفسران معتقدند: کلمه­ ی «إشتراء» در این آیه به معنای «خریدن» است.[4] در این صورت آیه­ ی شریفه این­­­گونه معنا می­شود: آنها با این عملِ خود، کتاب تورات را می­ فروشند تا در عوضِ آن ثمنِ قلیل و ناچیزی به دست آورند. بنابراین، آنها در إزای تحریفِ کتاب برای خود زندگانی دنیا و بهره­ های آن را خریداری می­نمودند.



[1]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص209.

[2]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص292.

[3]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص311.

[4]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص215؛ همچنین، ر.ک: مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏1، ص391.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِیَشْتَرُ‌وا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً»؛ در این بخش از آیه، لازم است به دو نکته اشاره شود:

الف) نسبت دادنِ مکتوباتِ جعلی و دست­ نویس بشر، به خدای سبحان- در قالبِ وحی الهی- گناهی بس بزرگ و سنگین است، زیرا چنین فردی با این اسناد، مرتکب دو گناه شده است:

گناه اول آن که؛ مردم را گمراه کرده است. به بیان دیگر؛ دست­های سودجو و عوام­ فریبی که از آستین بیرون آمده تا سخنانِ گمراه­ کننده را در قالب دین نگاشته و مردم را إغوا کند.[1] چنان­که در آیه­ ی 144 از سوره ­ی انعام می فرماید: «فَمَنْ أظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَ‌ی عَلَى اللَّهِ کَذِباً لِّیُضِلَّ النَّاسَ بِغَیْرِ‌ عِلْمٍ»، و چنین فردی از دیدگاه قرآن ستم­کارترین افراد است، چرا که مردم را به وسیله­ ی إفتراء و برداشت­های خیالی گمراه می­کند.

گناه دوم آن که؛ به خداوند دروغ و افتراء بسته است، زیرا خود متصدّى و متولی کتابت آن هستند و سپس به خدا نسبت می­دهند![2] چنان­که قرآن کریم این فعل ننگین را نهی کرده و در آیه­ی 61 از سوره­ ی طه می­ فرماید: «لا تَفْتَرُ‌وا عَلَى اللَّهِ کَذِباً فَیُسْحِتَکُم بِعَذَابٍ»؛ یعنی بر خدا افترا نبندید که شما را مستأصل کرده، اصل شما را نابود می‏کند و عذابی بر شما فرو می‏ فرستد که پوست شما را می‏کَند.[3]

ب) برخی از مفسران معتقدند: کلمه­ ی «إشتراء» در این آیه به معنای «خریدن» است.[4] در این صورت آیه­ ی شریفه این­­­گونه معنا می­شود: آنها با این عملِ خود، کتاب تورات را می­ فروشند تا در عوضِ آن ثمنِ قلیل و ناچیزی به دست آورند. بنابراین، آنها در إزای تحریفِ کتاب برای خود زندگانی دنیا و بهره­ های آن را خریداری می­نمودند.



[1]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص209.

[2]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص292.

[3]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص311.

[4]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص215؛ همچنین، ر.ک: مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏1، ص391.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی