بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۸ ب.ظ

سرایت دادن گناه فرد به قوم در ایه ی 72 سوره ی بقره

سرایت دادن گناه فرد به قوم

«وَ اللَّهُ مُخْرِ‌جٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ»؛ اگر پرسیده شود: چرا در این بخش از آیه، خطاب متوجه همه­ ی بنی اسرائیل شده است؟ در جواب می­گوییم: زیرا هرچند مسئله­ ی قتل از سوی یک فرد صادر شده است، لکن او به منزله­ ی نماینده­ ی قوم خود بود و آنها نیز از فعل ایشان راضی بودند. همانند پی کردن ناقه­ ی صالح، که از یک فرد صادر شد اما قرآن آن را به قوم ثمود نسبت می­ دهد، زیرا قوم مزبور فردی را از طایفه­ ی خویش طلب کرده و او را به سراغ این امر فرستادند، چنان­که در آیه­ ی 29 از سوره­ ی قمر این­گونه فرمود: «فَنَادَوْا صَاحِبَهُمْ فَتَعَاطَی فَعَقَرَ‌».[1]

این­جاست که در می­ یابیم؛ وقتی در میان گروهی، جریان و مسئله­ ی مهمی بود که از سوی عده­ای اصرار بر سرپوش گذاشتن آن باشد، خدایِ سبحان بر خود لازم می­داند که حق مظلوم را بستاند. لهذا؛ از کلمه­ ی «مُخرِج» چنین به دست می­آید که ذات أقدس إله همواره به دفاع از مظلوم برخاسته است. زیرا مفهومِ «اخراج» در جایی است که مسئله­ ی مُعضل و غامضی در میان باشد، و آنگاه کسی که بر آن معضل اشراف کامل دارد برخواسته، اقدام کند و گره را باز کند. و این عمل از عهده­ ی هر فردی بر نمی­آید، چنان­که فرمود: «وَ لا یَکْتُمُونَ اللَّهَ حَدِیثاً»«نساء/42».



[1]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۰۲.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

سرایت دادن گناه فرد به قوم

«وَ اللَّهُ مُخْرِ‌جٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ»؛ اگر پرسیده شود: چرا در این بخش از آیه، خطاب متوجه همه­ ی بنی اسرائیل شده است؟ در جواب می­گوییم: زیرا هرچند مسئله­ ی قتل از سوی یک فرد صادر شده است، لکن او به منزله­ ی نماینده­ ی قوم خود بود و آنها نیز از فعل ایشان راضی بودند. همانند پی کردن ناقه­ ی صالح، که از یک فرد صادر شد اما قرآن آن را به قوم ثمود نسبت می­ دهد، زیرا قوم مزبور فردی را از طایفه­ ی خویش طلب کرده و او را به سراغ این امر فرستادند، چنان­که در آیه­ ی 29 از سوره­ ی قمر این­گونه فرمود: «فَنَادَوْا صَاحِبَهُمْ فَتَعَاطَی فَعَقَرَ‌».[1]

این­جاست که در می­ یابیم؛ وقتی در میان گروهی، جریان و مسئله­ ی مهمی بود که از سوی عده­ای اصرار بر سرپوش گذاشتن آن باشد، خدایِ سبحان بر خود لازم می­داند که حق مظلوم را بستاند. لهذا؛ از کلمه­ ی «مُخرِج» چنین به دست می­آید که ذات أقدس إله همواره به دفاع از مظلوم برخاسته است. زیرا مفهومِ «اخراج» در جایی است که مسئله­ ی مُعضل و غامضی در میان باشد، و آنگاه کسی که بر آن معضل اشراف کامل دارد برخواسته، اقدام کند و گره را باز کند. و این عمل از عهده­ ی هر فردی بر نمی­آید، چنان­که فرمود: «وَ لا یَکْتُمُونَ اللَّهَ حَدِیثاً»«نساء/42».



[1]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۰۲.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی