بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۵ ب.ظ

مقصود از سؤالات متعدد بنی­ اسرائیل

«فَذَبَحُوهَا وَ مَا کَادُوا یَفْعَلُونَ»؛ به نظر می­ آید؛ هدف آنان از این سؤالات مکرّر، سرپوش گذاشتن بر معرفی قاتل، آن هم به دو جهت بوده است:

جهت اول این که؛ در انتهای آیه­ ی مورد بحث فرمود: «وَ مَا کَادُوا یَفْعَلُون»؛ نزدیک بود بنی اسرائیل دستور خدا را اجراء نکنند. سخن مذکور، کنایه از این است که آنها با سؤالاتشان پیرامون گاو، می­ خواستند دستور فوق را به بن­بست بکشانند تا نهایتاً مسئله­ ی ذبحِ گاو منتفی شود.[1] به بیان دیگر؛- طبق نقل بسیاری از مفسران- نزدیک نبود آن را انجام دهند تا این که سرانجام با پایان گرفتن پرسش‏ها و بهانه‏ گیری‏ هایشان تو گویی که مجبور به انجام آن شدند.[2]

حرف واو در جمله­ ی مذکور، حالیه بوده و کلمه­ ی «کَادُوا»، حال برای فاعلِ «فَذَبَحُوهَا» است،[3] که معنای مجموع این بخش از آیه چنین می­شود: «به هر حال گاو را ذبح کردند، در حالی که انجام آن نزدیک و متوقع نبود و با آن فاصله­ی فراوانی داشتند!».

جهت دوم این که؛ در آیه­ ی 72 از همین سوره، می­فرماید: «وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُون»؛ خداوند آنچه را شما بنی اسرائیل کتمان می­ نمودید- و قاتل را معرفی نمی­کردید- آشکار نمود. این آیه شاهد است بر این که بنی اسرائیل در صدد کتمان و عدم معرفی قاتل بودند.[4] از این­رو تمامِ سعیِ خود را بر پوشاندن جنایتِ مزبور به کار برده،[5] سخنانِ موسی را تکذیب می­کردند.[6] به همین جهت سؤالات خویش را تکرار می­کردند تا پرده­پوشی کرده و رد گم کنند.


[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۱۹۸.

[2]. همان؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص87؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص53.

[3]. ر.ک: حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص16۰؛ همچنین، ر.ک: دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص33.

[4]. ر.ک: بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص101؛ همچنین، ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص277.

[5]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۰۲.

[6]. شبّر، سید عبدالله(1412هـ ق)، ص50.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از سؤالات متعدد بنی­ اسرائیل

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۵ ب.ظ

«فَذَبَحُوهَا وَ مَا کَادُوا یَفْعَلُونَ»؛ به نظر می­ آید؛ هدف آنان از این سؤالات مکرّر، سرپوش گذاشتن بر معرفی قاتل، آن هم به دو جهت بوده است:

جهت اول این که؛ در انتهای آیه­ ی مورد بحث فرمود: «وَ مَا کَادُوا یَفْعَلُون»؛ نزدیک بود بنی اسرائیل دستور خدا را اجراء نکنند. سخن مذکور، کنایه از این است که آنها با سؤالاتشان پیرامون گاو، می­ خواستند دستور فوق را به بن­بست بکشانند تا نهایتاً مسئله­ ی ذبحِ گاو منتفی شود.[1] به بیان دیگر؛- طبق نقل بسیاری از مفسران- نزدیک نبود آن را انجام دهند تا این که سرانجام با پایان گرفتن پرسش‏ها و بهانه‏ گیری‏ هایشان تو گویی که مجبور به انجام آن شدند.[2]

حرف واو در جمله­ ی مذکور، حالیه بوده و کلمه­ ی «کَادُوا»، حال برای فاعلِ «فَذَبَحُوهَا» است،[3] که معنای مجموع این بخش از آیه چنین می­شود: «به هر حال گاو را ذبح کردند، در حالی که انجام آن نزدیک و متوقع نبود و با آن فاصله­ی فراوانی داشتند!».

جهت دوم این که؛ در آیه­ ی 72 از همین سوره، می­فرماید: «وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُون»؛ خداوند آنچه را شما بنی اسرائیل کتمان می­ نمودید- و قاتل را معرفی نمی­کردید- آشکار نمود. این آیه شاهد است بر این که بنی اسرائیل در صدد کتمان و عدم معرفی قاتل بودند.[4] از این­رو تمامِ سعیِ خود را بر پوشاندن جنایتِ مزبور به کار برده،[5] سخنانِ موسی را تکذیب می­کردند.[6] به همین جهت سؤالات خویش را تکرار می­کردند تا پرده­پوشی کرده و رد گم کنند.


[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۱۹۸.

[2]. همان؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص87؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص53.

[3]. ر.ک: حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص16۰؛ همچنین، ر.ک: دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص33.

[4]. ر.ک: بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص101؛ همچنین، ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص277.

[5]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۰۲.

[6]. شبّر، سید عبدالله(1412هـ ق)، ص50.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی