بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۴ ق.ظ

. بررسی مسئله­ ی «قتل به ناحق» در مورد پیامبران


«وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ‌ الْحَقِّ»؛ اگر کشتن انبیاء به غیر حق، قبیح و نادرست باشد، آیا می­توان از این جمله مفهوم گرفته و بگوییم: کشتن پیامبران از روی حق صحیح است؟!

جواب: صفت، هنگامی که در جمله می­آید دو حالت به خود می­گیرد: یا «قیدِ حکم» است، و یا «قیدِ متعلقِ حکم».

در این آیه، واژه­ ی «بِغَیرِ حَقّ»، قید و وصف برای حکم است نه وصفِ متعلقِ حکم،[1] مثلاً در جمله­ ی «أکرِم العَالِم»؛ علم، صفت برای مردی است که عالم است نه برای اکرام، ولی در واژه­ ی «بِغَیرِ حَقّ»، وصفِ برای قتل است؛ یعنی قتلِ پیامبران، قتل ناحقی بوده است نه این که پیامبر، حق بود و آنها ایشان را ناحق کشتند.

این سخن، همانند آیه­ ی 117 از سوره­ ی مؤمنون است که فرمود: «وَ مَن یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ‌ لا بُرْ‌هَانَ لَهُ»، در این­جا مقصود این نیست که بگوییم: اگر برای خدای دیگر برهانی دارید، آن را بیاورید. بلکه معنایش این است که «به طور کلی امکان ندارد برهانی برای اثبات خدای دیگر آورده شود». در این­جا نیز همیشه قتلِ پیامبران ناحق است نه این که چیزی به نامِ قتل پیامبر از روی حق هم داشته باشیم!



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص654؛ همچنین؛ ر.ک: بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص49 و 50؛ و نیز؛ ر.ک: بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص123.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

. بررسی مسئله­ ی «قتل به ناحق» در مورد پیامبران

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۴ ق.ظ


«وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ‌ الْحَقِّ»؛ اگر کشتن انبیاء به غیر حق، قبیح و نادرست باشد، آیا می­توان از این جمله مفهوم گرفته و بگوییم: کشتن پیامبران از روی حق صحیح است؟!

جواب: صفت، هنگامی که در جمله می­آید دو حالت به خود می­گیرد: یا «قیدِ حکم» است، و یا «قیدِ متعلقِ حکم».

در این آیه، واژه­ ی «بِغَیرِ حَقّ»، قید و وصف برای حکم است نه وصفِ متعلقِ حکم،[1] مثلاً در جمله­ ی «أکرِم العَالِم»؛ علم، صفت برای مردی است که عالم است نه برای اکرام، ولی در واژه­ ی «بِغَیرِ حَقّ»، وصفِ برای قتل است؛ یعنی قتلِ پیامبران، قتل ناحقی بوده است نه این که پیامبر، حق بود و آنها ایشان را ناحق کشتند.

این سخن، همانند آیه­ ی 117 از سوره­ ی مؤمنون است که فرمود: «وَ مَن یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ‌ لا بُرْ‌هَانَ لَهُ»، در این­جا مقصود این نیست که بگوییم: اگر برای خدای دیگر برهانی دارید، آن را بیاورید. بلکه معنایش این است که «به طور کلی امکان ندارد برهانی برای اثبات خدای دیگر آورده شود». در این­جا نیز همیشه قتلِ پیامبران ناحق است نه این که چیزی به نامِ قتل پیامبر از روی حق هم داشته باشیم!



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص654؛ همچنین؛ ر.ک: بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص49 و 50؛ و نیز؛ ر.ک: بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص123.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی