بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸ ب.ظ

روحیه ی لجاجت و استکبارطلبی در آیه ی 61 سوره ی بقره

«لَن نَّصْبِرَ‌ عَلَی طَعَامٍ وَاحِدٍ»؛ که مقصود از طعام واحده، «مَنّ» و «سَلوَی» است.[1]

سؤال: تقاضای طعام­های رنگارنگ به جهت طبیعتی که در وجود انسان نهفته بی­ اشکال است؛ زیرا مسئله­ ی تنوع­طلبی در ذات و نهادِ انسان وجود دارد، با این وجود به چه جهت خدای تعالی نسبت به آن چیزی که مطابق با سرشت و طبیعت انسان است، طعنه زده و این گروه را سرزنش می­کند؟

در پاسخ به پرسش مذکور به دو نکته ­­اشاره می­شود:

الف) مسئله­ی تنوع ­طلبی، عیب نیست و لکن تقاضای اینان حقیقی و از سر نیازِ طبیعیِ انسانی نبود. به بیان دیگر؛ آنها مسئله­ ی تنوع و تعددطلبیِ بشری را دستاویز و بهانه­ ی خود قرار دادند. بنابراین، درخواست آنها ریشه در بهانه گیری و لجاجت بنی­ اسرائیل از فرامین حضرت حق داشت و مذمت خداوند نیز برای این بود که آنان اساساً انسان­های فرامین ­پذیر و مطیعی نبودند. چنان­که خدای سبحان پیش از این نیز مسئله­ ی تمّرد و فرمان­ ناپذیریِ بنی اسرائیل را با جملاتی همچون؛ «لنَ نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَى اللَّهَ»«بقره/55» و «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأرْضِ یَنْبُوعاً»«اسراء/90»، بیان کرد و شخصیت اینان را به رخ کشید.[2]

ب) باید به این نکته توجه داشت که در زندگى بشر حقایقى وجود دارد که اساس زندگى او را تشکیل مى‏ دهد و نباید فداى خور و خواب و لذائذِ متنوع گردد. زمان­ هایى پیش مى‏آید که توجه به این امور انسان را از ایمان، تقوا، آزادگی و حرّیت- که اهداف اصلیِ بشریت است- باز داشته و سبب پشتِ پا زدن به این امور مهم خواهد شد.[3]



[1]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص15؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص83؛ بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص227.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص634 و 635.

[3]. ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر(1374هـ ش)ج‏1، ص279.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«لَن نَّصْبِرَ‌ عَلَی طَعَامٍ وَاحِدٍ»؛ که مقصود از طعام واحده، «مَنّ» و «سَلوَی» است.[1]

سؤال: تقاضای طعام­های رنگارنگ به جهت طبیعتی که در وجود انسان نهفته بی­ اشکال است؛ زیرا مسئله­ ی تنوع­طلبی در ذات و نهادِ انسان وجود دارد، با این وجود به چه جهت خدای تعالی نسبت به آن چیزی که مطابق با سرشت و طبیعت انسان است، طعنه زده و این گروه را سرزنش می­کند؟

در پاسخ به پرسش مذکور به دو نکته ­­اشاره می­شود:

الف) مسئله­ی تنوع ­طلبی، عیب نیست و لکن تقاضای اینان حقیقی و از سر نیازِ طبیعیِ انسانی نبود. به بیان دیگر؛ آنها مسئله­ ی تنوع و تعددطلبیِ بشری را دستاویز و بهانه­ ی خود قرار دادند. بنابراین، درخواست آنها ریشه در بهانه گیری و لجاجت بنی­ اسرائیل از فرامین حضرت حق داشت و مذمت خداوند نیز برای این بود که آنان اساساً انسان­های فرامین ­پذیر و مطیعی نبودند. چنان­که خدای سبحان پیش از این نیز مسئله­ ی تمّرد و فرمان­ ناپذیریِ بنی اسرائیل را با جملاتی همچون؛ «لنَ نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَى اللَّهَ»«بقره/55» و «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأرْضِ یَنْبُوعاً»«اسراء/90»، بیان کرد و شخصیت اینان را به رخ کشید.[2]

ب) باید به این نکته توجه داشت که در زندگى بشر حقایقى وجود دارد که اساس زندگى او را تشکیل مى‏ دهد و نباید فداى خور و خواب و لذائذِ متنوع گردد. زمان­ هایى پیش مى‏آید که توجه به این امور انسان را از ایمان، تقوا، آزادگی و حرّیت- که اهداف اصلیِ بشریت است- باز داشته و سبب پشتِ پا زدن به این امور مهم خواهد شد.[3]



[1]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص15؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص83؛ بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص227.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص634 و 635.

[3]. ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر(1374هـ ش)ج‏1، ص279.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی