بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ

موقعیتِ مکانیِ شربِ قوم بنی اسرائیل

«قَدْ عَلِمَ کُلُّ اُنَاسٍ مَّشْرَ‌بَهُمْ»؛ هر گروهی از بنی اسرائیل جایگاه شُرب و مکانِ آبشخور خود را دانستند. آنها 600 هزار تَن بودند[1] که تشکیل می­شد از دوازده سبط،[2] و تعداد هر سبطی هم به پنجاه هزار تَن[3] می­ رسید. بنابراین، از شربِ حیوانات و أحشامِ بنی اسرائیل که بگذریم، هر روز 600 هزار تَن سیراب می­شدند.[4] از این آمار و ارقام چنین به دست می­آید که واقعه ­ی انفجار سنگ، در صحرایی بسیار وسیع به وقوع پیوسته است، آن­گاه چشمه جاری شد و میدان وسیعی را فرا گرفت.

به­ علاوه؛ هر کدام از طوایف و گروه­ها چشمه­ ی مخصوص به خودشان را مشخص کرده بودند و این کار به عهده ی حضرت موسی علیه السلام  نبود. زیرا آیه­ ی شریفه می­ فرماید: «قَدْ عَلِمَ کُلُّ اُنَاسٍ مَّشْرَبَهُم»، به بیان دیگر؛ فاعلِ کلمه­ ی «عَلِمَ»، «اُناس» است.



[1]. زمخشری، محمود(1407هـ ق)ج‏1، ص144؛ فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص528؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص83.

[2]. کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص155؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص370؛ گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص97.

[3]. قرطبی، محمد بن احمد(1364هـ ش)ج‏1، ص421؛ ر.ک: سور آبادى، ابوبکر عتیق بن محمد(1380هـ ش)ج‏1، ص78؛ جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص599.

[4]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص159؛ کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص200؛ کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص156.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

موقعیتِ مکانیِ شربِ قوم بنی اسرائیل

چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ

«قَدْ عَلِمَ کُلُّ اُنَاسٍ مَّشْرَ‌بَهُمْ»؛ هر گروهی از بنی اسرائیل جایگاه شُرب و مکانِ آبشخور خود را دانستند. آنها 600 هزار تَن بودند[1] که تشکیل می­شد از دوازده سبط،[2] و تعداد هر سبطی هم به پنجاه هزار تَن[3] می­ رسید. بنابراین، از شربِ حیوانات و أحشامِ بنی اسرائیل که بگذریم، هر روز 600 هزار تَن سیراب می­شدند.[4] از این آمار و ارقام چنین به دست می­آید که واقعه ­ی انفجار سنگ، در صحرایی بسیار وسیع به وقوع پیوسته است، آن­گاه چشمه جاری شد و میدان وسیعی را فرا گرفت.

به­ علاوه؛ هر کدام از طوایف و گروه­ها چشمه­ ی مخصوص به خودشان را مشخص کرده بودند و این کار به عهده ی حضرت موسی علیه السلام  نبود. زیرا آیه­ ی شریفه می­ فرماید: «قَدْ عَلِمَ کُلُّ اُنَاسٍ مَّشْرَبَهُم»، به بیان دیگر؛ فاعلِ کلمه­ ی «عَلِمَ»، «اُناس» است.



[1]. زمخشری، محمود(1407هـ ق)ج‏1، ص144؛ فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص528؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج‏1، ص83.

[2]. کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص155؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص370؛ گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص97.

[3]. قرطبی، محمد بن احمد(1364هـ ش)ج‏1، ص421؛ ر.ک: سور آبادى، ابوبکر عتیق بن محمد(1380هـ ش)ج‏1، ص78؛ جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص599.

[4]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص159؛ کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص200؛ کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص156.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی