بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۱ ق.ظ

حکمت استعمال «نساء»، به جای لفظ «بنات» در آیه 49 سوره بقره

سؤال: چرا در مقابل کلمه­ ی «أبناء» از «نساء» آورد و از لفظ «بنات» استفاده ننمود؟

جواب: به دو جهت:

الف) مفسران می­گویند: از باب غلبه چنین شده است؛ یعنی غالب جنس مذکر، زن بوده و دختران کمترند نظیر اینکه می گوییم: «صلاة یومیه» با اینکه در شب هم نماز خوانده می­شود، زیرا غالباً نمازها در روز اقامه می­شود.

ب) اطلاق «نساء» بر «بنات» در عرب شایع است؛ نظیر آیه­ ی 61 از سوره آل عمران که فرمود: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکم‏ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین».



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

سؤال: چرا در مقابل کلمه­ ی «أبناء» از «نساء» آورد و از لفظ «بنات» استفاده ننمود؟

جواب: به دو جهت:

الف) مفسران می­گویند: از باب غلبه چنین شده است؛ یعنی غالب جنس مذکر، زن بوده و دختران کمترند نظیر اینکه می گوییم: «صلاة یومیه» با اینکه در شب هم نماز خوانده می­شود، زیرا غالباً نمازها در روز اقامه می­شود.

ب) اطلاق «نساء» بر «بنات» در عرب شایع است؛ نظیر آیه­ ی 61 از سوره آل عمران که فرمود: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکم‏ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی