بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

فرق مقوله ی «نسیان» با «جهل» در آیه 41 سوره ی بقره

سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۴ ق.ظ

سؤال: چرا قرآن کریم در این شریفه تعبیر به «نسیان» نمود و از «جهل» استفاده نکرد؟

جواب: چون سابقه نسیان، علم است اما حالت سابقه­ ی جاهل همان جهل است؛ پس خداوند با تعبیر نمودن به نسیان، می­ خواهد بفرماید: دانشمندان یهود علم به دعوت مردم نسبت به ایمان به پیامبر اکرم (ص)  داشتند ولی خود را به فراموشی زدند، چنان­که در آیه­ ی 125 و 126 از سوره­ ی طه می­ فرماید: «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَ قَدْ کُنتُ بَصِیرًا... قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَ کَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنسَى»، شاهد سخن در جمله­ی «وَ قَدْ کُنتُ بَصِیرًا» است که با «نسیان» آمده است؛ معلوم می­شود که نسیان با بصیرت سابق سازگاری دارد نه با جهل، از اینرو گفته­اند: نسیان، ابتدایش علم است ولی قبل از جهل علمی نیست.

پیامبر اکرم فرمودند: در شب معراج مردانی را دیدم که با قیچی­ هایی از آتش لب­های خود را می­برید. پرسیدم: اینان کیانند که چنین می کنند؟ جبرئیل علیه السلام فرمود: «هَؤُلَاءِ خُطَبَاءُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْیَا مِمَّنْ کَانُوا یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ یَنْسَوْنَ أَنْفُسَهُمْ».[1]



1- همان، ج69، ص223.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی