بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۲۰ ب.ظ

مقصود از «عهد» در آیه ی مورد بحث در آیه 40 سوره ی بقره

مقصود از «عهد» در آیه­ ی مورد بحث

«اُوْفُواْ بِعَهْدِی اُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ وفاى به عهد یکی از صفات بسیار ستوده است[1] که در آیات[2] و روایات[3] از حسن و مدح آن سخن به میان آمده است. واژه­ ی «عهد» و وفای به آن، به معنای یک نوع حفظ و نگهداریِ مستمر است. چنان­که پیمان را پیمان گویند، چون حفظ و نگهداریِ مستمر در آن نهفته است. بنابراین- در یک نگاه کلی- مقصود از «عهد» در شریفه­ ی مورد بحث «حِفظُ الشَّی‏ء وَ مُراعاتِه حالاً فَحالاً» خواهد بود.[4] چنان­که مفردات نیز به همین شیوه، پرده از واژه ی مذکور بر می­دارد.[5] و لهذا؛ حفظ عقیده­ ی توحید و پیروى از پیامبرانِ الهی عهدی است که در کتاب و به حسب فطرت و تجربه ‏هاى تاریخى، خداوند از آنها و از هر امتى- که داراى آئین خدایى است- گرفته است.[6]

همچنین؛ آیه­ ی 83 و 84 از همین سوره نیز می­تواند مفهومِ «عهد» را در آیه­ ی مورد بحث تبیین کند؛ چنان­که فرمود: «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلا اللّهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ ذِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أقِیمُواْ الصَّلأةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ ...» و فرمود: «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِمَاءکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أنفُسَکُم مِّن دِیَارِکُمْ».

همچنان­که؛ آیه­ ی 12 از سوره­ی مائده نیز مسئله­ی «عهد» و وفای به آن را این­گونه تشریح نمود: «وَ لَقَدْ أخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَآئِیلَ... لأکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ لأدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ ....».

در بیانی از حضرت امام صادق علیه السلام  این­گونه می­خوانیم: به عهد خویش مبنی بر ولایت امیرالمؤمنین؟ع؟  عمل کنید تا من نیز به عهد خود وفا کرده و شما را داخل بهشت کنم.[7] چنان­که این مضمون را جناب عیاشی نیز می­نماید که؛ وفا کنید به ولایت على علیه السلام  که واجب است از طرف خدا، تا من نیز وفا می­کنم از براى شما به دخول بهشت.[8] حاصل آن که؛ در این سخن شریف مقصود از جمله­ ی «اُوفِ بِعَهْدِکُم»، «بهشت» است.



[1]. طیب، سید عبدالحسین(1378هـ ش)ج‏2، ص8.

[2]. ر.ک: بقره/177؛ مریم/54؛ اسراء/34.

[3]. ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏1، ص113؛ همچنین، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏72، ص92؛ و نیز، ر.ک: نورى، حسین بن محمد تقى(1408هـ ق)ج‏11، ص316.

[4]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص117؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص40؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص145.

[5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص591.

[6]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص139.

[7]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص139.

[8]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص42.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «عهد» در آیه­ ی مورد بحث

«اُوْفُواْ بِعَهْدِی اُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ وفاى به عهد یکی از صفات بسیار ستوده است[1] که در آیات[2] و روایات[3] از حسن و مدح آن سخن به میان آمده است. واژه­ ی «عهد» و وفای به آن، به معنای یک نوع حفظ و نگهداریِ مستمر است. چنان­که پیمان را پیمان گویند، چون حفظ و نگهداریِ مستمر در آن نهفته است. بنابراین- در یک نگاه کلی- مقصود از «عهد» در شریفه­ ی مورد بحث «حِفظُ الشَّی‏ء وَ مُراعاتِه حالاً فَحالاً» خواهد بود.[4] چنان­که مفردات نیز به همین شیوه، پرده از واژه ی مذکور بر می­دارد.[5] و لهذا؛ حفظ عقیده­ ی توحید و پیروى از پیامبرانِ الهی عهدی است که در کتاب و به حسب فطرت و تجربه ‏هاى تاریخى، خداوند از آنها و از هر امتى- که داراى آئین خدایى است- گرفته است.[6]

همچنین؛ آیه­ ی 83 و 84 از همین سوره نیز می­تواند مفهومِ «عهد» را در آیه­ ی مورد بحث تبیین کند؛ چنان­که فرمود: «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلا اللّهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ ذِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أقِیمُواْ الصَّلأةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ ...» و فرمود: «وَ إِذْ أخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِمَاءکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أنفُسَکُم مِّن دِیَارِکُمْ».

همچنان­که؛ آیه­ ی 12 از سوره­ی مائده نیز مسئله­ی «عهد» و وفای به آن را این­گونه تشریح نمود: «وَ لَقَدْ أخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَآئِیلَ... لأکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ لأدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ ....».

در بیانی از حضرت امام صادق علیه السلام  این­گونه می­خوانیم: به عهد خویش مبنی بر ولایت امیرالمؤمنین؟ع؟  عمل کنید تا من نیز به عهد خود وفا کرده و شما را داخل بهشت کنم.[7] چنان­که این مضمون را جناب عیاشی نیز می­نماید که؛ وفا کنید به ولایت على علیه السلام  که واجب است از طرف خدا، تا من نیز وفا می­کنم از براى شما به دخول بهشت.[8] حاصل آن که؛ در این سخن شریف مقصود از جمله­ ی «اُوفِ بِعَهْدِکُم»، «بهشت» است.



[1]. طیب، سید عبدالحسین(1378هـ ش)ج‏2، ص8.

[2]. ر.ک: بقره/177؛ مریم/54؛ اسراء/34.

[3]. ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏1، ص113؛ همچنین، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏72، ص92؛ و نیز، ر.ک: نورى، حسین بن محمد تقى(1408هـ ق)ج‏11، ص316.

[4]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص117؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص40؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص145.

[5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص591.

[6]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص139.

[7]. طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص139.

[8]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص42.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی