بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷ ب.ظ

اشتیاق آدم علیه السلام به دریافتِ کلمات الهی

«فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ»؛ در آیه 37 سوره بقره کلمه ی «تَلَقّی» به معنای «تفهُّم» و «دریافت کردن»[1] بوده و مرکب از دو چیز است: یکی «علم تفصیلی» و دیگری «اشتیاق»؛ بر همین اساس در بحث فقه(باب تجارت)بحثی وجود دارد که نام آن، «تلقی رکبان» است؛ یعنی هنگامی که تُجار به شهری می­‌رسند مردم برای خرید بیرون شهر می آمدند؛ در این آمدنِ تجار هم علم تفصیلی و هم اشتیاق نهفته است![2]

از مفهوم واژه­ ی «تلقّی» در آیه­ی مورد بحث چنین به دست می­آید که حضرت آدم علیه السلام   هم می خواست به این کلمات علم تفصیلی پیدا کند و هم با کمال اشتیاق، درصدد بود آن کلمات را از خداوند دریافت نماید. و لهذا؛ این کلمات نام­هایی بودند که در خارج وجود داشت و حضرت آدم علیه السلام   نیز به دنبال پیدا کردن آنها بود.

شاهد سخنِ فوق این است که در آیه­ ی مورد بحث، لفظ «آدم» فاعلِ کلمه­ ی «تلقی» شده است؛ یعنی این که آدم علیه السلام   مشتاق دریافت کلمات از خداوند بود چرا که می­دانست خداوند درصدد ارائه و القای این کلمات به اوست.



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏6، ص407؛ همچنین، ر.ک: قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج‏1، ص91؛ و نیز، ر.ک: قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏6، ص203.

[2]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج3، ص425.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

اشتیاق آدم علیه السلام به دریافتِ کلمات الهی

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷ ب.ظ

«فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ»؛ در آیه 37 سوره بقره کلمه ی «تَلَقّی» به معنای «تفهُّم» و «دریافت کردن»[1] بوده و مرکب از دو چیز است: یکی «علم تفصیلی» و دیگری «اشتیاق»؛ بر همین اساس در بحث فقه(باب تجارت)بحثی وجود دارد که نام آن، «تلقی رکبان» است؛ یعنی هنگامی که تُجار به شهری می­‌رسند مردم برای خرید بیرون شهر می آمدند؛ در این آمدنِ تجار هم علم تفصیلی و هم اشتیاق نهفته است![2]

از مفهوم واژه­ ی «تلقّی» در آیه­ی مورد بحث چنین به دست می­آید که حضرت آدم علیه السلام   هم می خواست به این کلمات علم تفصیلی پیدا کند و هم با کمال اشتیاق، درصدد بود آن کلمات را از خداوند دریافت نماید. و لهذا؛ این کلمات نام­هایی بودند که در خارج وجود داشت و حضرت آدم علیه السلام   نیز به دنبال پیدا کردن آنها بود.

شاهد سخنِ فوق این است که در آیه­ ی مورد بحث، لفظ «آدم» فاعلِ کلمه­ ی «تلقی» شده است؛ یعنی این که آدم علیه السلام   مشتاق دریافت کلمات از خداوند بود چرا که می­دانست خداوند درصدد ارائه و القای این کلمات به اوست.



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏6، ص407؛ همچنین، ر.ک: قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج‏1، ص91؛ و نیز، ر.ک: قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏6، ص203.

[2]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج3، ص425.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی