بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۸:۴۶ ق.ظ

راهِ خلاص شدن از القاءات شیطانی

«فَأخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ»؛ اگر کسی در بحث شیطان­ شناسی، هشدارهای آیات کریمه­ ی قرآن را نسبت به شیطان و إغوای او به طور کامل درک کند هرگز تن به القاءات این دشمنِ آشکار نمی­دهد.

به طور کلی راههای شناخت شیطان کاملاً باز و هدف این جرثومه­ ی فساد، روشن و مبرهن است، آیه­ ی 16 از سوره­ ی حشر نوعی دو رویی و نفاق را که در وجود شیطان متبلور است برای انسان روشن می­کند که او حتی به هم­کیش خود نیز وفادار نمی­ماند، چه این که انسان را به مرز کفر کشانده و او را تهی از ایمان می کند و آن­گاه ایشان را به حالت خود رها کرده از او بیزاری می­جوید، قرآن کریم در این رابطه می­فرماید: «قَالَ لِلْإنسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ»، تعبیر نمودن به «أخرَجَ» در آیه­ ی مورد بحث همانند واژه­ ی «أکفُرْ» در آیه­ ی مذکور است.

لفظ «مَا» در «مِمَّا کَانَا فِیهِ» به رتبه، شرافت[1] و مقام[2] ناظر است؛ یعنی از مقامی که آدم و حوا علیه السلام در آن بودند بیرون شدند.



[1]. خمینی، سید مصطفی(1418هـ ق)ج‏5، ص514.

[2]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص82.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

راهِ خلاص شدن از القاءات شیطانی

شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۸:۴۶ ق.ظ

«فَأخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ»؛ اگر کسی در بحث شیطان­ شناسی، هشدارهای آیات کریمه­ ی قرآن را نسبت به شیطان و إغوای او به طور کامل درک کند هرگز تن به القاءات این دشمنِ آشکار نمی­دهد.

به طور کلی راههای شناخت شیطان کاملاً باز و هدف این جرثومه­ ی فساد، روشن و مبرهن است، آیه­ ی 16 از سوره­ ی حشر نوعی دو رویی و نفاق را که در وجود شیطان متبلور است برای انسان روشن می­کند که او حتی به هم­کیش خود نیز وفادار نمی­ماند، چه این که انسان را به مرز کفر کشانده و او را تهی از ایمان می کند و آن­گاه ایشان را به حالت خود رها کرده از او بیزاری می­جوید، قرآن کریم در این رابطه می­فرماید: «قَالَ لِلْإنسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ»، تعبیر نمودن به «أخرَجَ» در آیه­ ی مورد بحث همانند واژه­ ی «أکفُرْ» در آیه­ ی مذکور است.

لفظ «مَا» در «مِمَّا کَانَا فِیهِ» به رتبه، شرافت[1] و مقام[2] ناظر است؛ یعنی از مقامی که آدم و حوا علیه السلام در آن بودند بیرون شدند.



[1]. خمینی، سید مصطفی(1418هـ ق)ج‏5، ص514.

[2]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص82.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی