بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۷ ق.ظ

ایمان به مجموعه­ ی انبیاء خواستگاه قرآن

«وَ مَا اُوتِىَ النَّبِیُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أحَدٍ مِّنْهُمْ»؛ نباید بین انبیاء عظام فرق گذاشت، بدین معنا که به بعضی مؤمن و به بعض دیگر کافر شویم؛ چنان­که یهود به حضرت موسی علیه السلام معتقد بودند اما به حضرت عیسی علیه السلام  و نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله کفر ورزیدند، و نیز نصاری که به حضرت عیسی علیه السلام  معتقدند و لکن نبوت حضرت سلیمان علیه السلام  و پیامبر اکرم صل الله علیه و آله را انکار نمودند. و این، مسئله­ ی مهمی بود که آیه­ ی 150 از سوره­ ی نساء بدان اشاره، و چنین فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أن یُفَرِّقُواْ بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُرِیدُونَ أن یَتَّخِذُواْ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً»،[1] و در آیه­ ی 151 از همین سوره­ نیز به چنین کسانی وعیدِ عذاب داد و فرمود: «اُوْلَئکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقّاً وَ أعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَاباً مُّهِیناً».[2]

نفی تفریق و اعتقاد به مجموعه­ ی انبیاء الهی به دو نکته اشاره می­کند:

الف) ایمان به امرِ واجب، یک نوع ارتباطی است که صدر و ساق ه­اش یکی و اجزای آن با هم در ارتباطند. یعنی همچنان­ که ترکِ عمدیِ جزئی از واجبِ ارتباطی همه­ ی عبادت را باطل می­کند همچنین، کفر ورزیدن به برخی از انبیاء عظام هم ریشه­ی ایمان را قطع و آن را باطل می­کند.

ب) تفریق- یا فرق گذاردن- غیر از مسئله­ ی تفضیل است. چنان­که قرآن کریم خود، قائل به تفضیل است و در آیه­ ی ۲۵۳ از سوره ­ی بقره چنین فرمود: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ». چرا که تفاضل، تنها مربوط به درجه و رتبه ­ی بعضی بر بعضی دیگر است اما در بحث اعتقاد به نبوت عامه و اصل رسالت و اعتقاد به همه­ی انبیاء الهی، امر به صورت یکسان است. در حالی که مسئله­ ی تفریق- یعنی «یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»- منجر به تکذیب شده و پیامدش تکذیب و کفر و انکارِ بعضی از انبیاء عظام خواهد بود.[3]



[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏2، ص364.

[2]. ر.ک: خطیب، عبدالکریم(1386هـ ق)ج‏1، ص145.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۷، ص۲۳۱-۲۲۸.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

ایمان به مجموعه­ ی انبیاء خواستگاه قرآن

چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۷ ق.ظ

«وَ مَا اُوتِىَ النَّبِیُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أحَدٍ مِّنْهُمْ»؛ نباید بین انبیاء عظام فرق گذاشت، بدین معنا که به بعضی مؤمن و به بعض دیگر کافر شویم؛ چنان­که یهود به حضرت موسی علیه السلام معتقد بودند اما به حضرت عیسی علیه السلام  و نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله کفر ورزیدند، و نیز نصاری که به حضرت عیسی علیه السلام  معتقدند و لکن نبوت حضرت سلیمان علیه السلام  و پیامبر اکرم صل الله علیه و آله را انکار نمودند. و این، مسئله­ ی مهمی بود که آیه­ ی 150 از سوره­ ی نساء بدان اشاره، و چنین فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أن یُفَرِّقُواْ بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُرِیدُونَ أن یَتَّخِذُواْ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً»،[1] و در آیه­ ی 151 از همین سوره­ نیز به چنین کسانی وعیدِ عذاب داد و فرمود: «اُوْلَئکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقّاً وَ أعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَاباً مُّهِیناً».[2]

نفی تفریق و اعتقاد به مجموعه­ ی انبیاء الهی به دو نکته اشاره می­کند:

الف) ایمان به امرِ واجب، یک نوع ارتباطی است که صدر و ساق ه­اش یکی و اجزای آن با هم در ارتباطند. یعنی همچنان­ که ترکِ عمدیِ جزئی از واجبِ ارتباطی همه­ ی عبادت را باطل می­کند همچنین، کفر ورزیدن به برخی از انبیاء عظام هم ریشه­ی ایمان را قطع و آن را باطل می­کند.

ب) تفریق- یا فرق گذاردن- غیر از مسئله­ ی تفضیل است. چنان­که قرآن کریم خود، قائل به تفضیل است و در آیه­ ی ۲۵۳ از سوره ­ی بقره چنین فرمود: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ». چرا که تفاضل، تنها مربوط به درجه و رتبه ­ی بعضی بر بعضی دیگر است اما در بحث اعتقاد به نبوت عامه و اصل رسالت و اعتقاد به همه­ی انبیاء الهی، امر به صورت یکسان است. در حالی که مسئله­ ی تفریق- یعنی «یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»- منجر به تکذیب شده و پیامدش تکذیب و کفر و انکارِ بعضی از انبیاء عظام خواهد بود.[3]



[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏2، ص364.

[2]. ر.ک: خطیب، عبدالکریم(1386هـ ق)ج‏1، ص145.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۷، ص۲۳۱-۲۲۸.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی