قرآن، متعلق به همه ی انسانها در هر عصری
«وَ مَا اُنزِلَ إِلَیْنَا»؛ مصداق بارز «مَا اُنزِلَ»، قرآن کریم بوده[1] و کنایه از این سخن دارد که قرآن برای همهی انسانها نازل شده است. واژه ی «إلَینا» دلالت بر این نکته میکند که قرآن کریم محدود به هیچ عصر و زمانی نیست. چنانکه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز فرمود: «فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیْرِ أنْ یَکُونُوا رَأوْهُ...»،[2] خطاب الهی فعلیت دارد و انسانها در هر عصری، احساس می کنند که خداوند هماکنون آنها را مورد خطاب قرار داده و با آنان سخن می گوید. شاهد این سخن را باید در کلمات معصومین جستجو نمود، همچنانکه در کلامی به نقل از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه می خوانیم: «اگر خطابِ «قُولُوا آمَنَّا» را خواندید یا شنیدید، فوراً بگویید: «آمَنَّا»، و اگر دستوری مانند سجده را خواندید مناسب است که به سجده بروید».[3] و نیز؛ در بیانی از حضرت امام صادق علیه السلام چنین آمده است: «با قرائت «یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»، لبّیک بگوئید».[4]
[1]. فیض کاشانى، ملا محسن(1418هـ ق)ج1، ص68؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر(1418هـ ق)ج1، ص108؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج1، ص648.
[2]. کلینى، محمد بن یعقوب(1407هـ ق)ج8، ص387؛ شریف الرضی، محمد بن حسین(1414هـ ق)ص204؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1404هـ ق)ج26، ص590.
[3]. فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج1، ص193؛ گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج1، ص148؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1403هـ ق)ج89، ص217.
[4]. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن(1407هـ ق)ج2، ص124؛ ابن بابویه، محمد بن على(1403هـ ق)ج2، ص183؛ ابن بابویه، محمد بن على(1376هـ ش)النص، ص179.