فضای حاکم بر آیه در آیه ی 125 سوره ی بقره
بعد از آن که در آیهی پیشین به مقام والای حضرت ابراهیم علیه السلام اشاره نمود، اکنون- و در این آیه- در صدد بیان عظمت خانهی کعبه برآمد که به دست این پیامبر الهی تجدید بنا شد.[1] بنابراین، آیه ی مورد بحث به سه مطلب اشاره میکند: الف) تشریع حج، ب) خانه ی خدا مرکز امن، ج) مرجعیّت کعبه؛ به همین جهت با آیه ی قبل مناسبت دارد، زیرا حرکت توحیدی حضرت ابراهیم علیه السلام و مسئلهی رسالت و امامت در آیه ی 124 زمانی ابلاغ میشود که مرکز اصلیِ عبادت مشخص گشته و مسلمانان و موحدان، در هر جای جهان توجه خود را به خانهی خدا سوق داده، بدان سمت نماز میگذارند و آنجا را حرمِ أمن الهی به حساب آورده اند.