«قیامت»، دادگاه تمییز حق از باطل در آیه ی 113 سوره ی بقره
«فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون»؛ کلمه ی «قِیَامَة»- مصدر ِ«قَامَ یَقُومَ، قِیاماً و قِیَامَةً»، نظیر «عَادَ یَعُوُد عِیَادَاً و عِیادَةً»- نام روزی است که از قبرها برخواسته و به سوی محشر میروند.[1] می فرماید: «پس خداوند داوری میکند میان یهود و نصاری در روز قیامت نسبت به آن چیزی که در آن اختلاف داشتند».
تمامی اختلافات و گناهان در چهار دادگاه دنیوی داوری میشود:
اول: «دادگاه عقل»؛ با این تفاوت که بشر میتواند عقل را فریب دهد.
دوم: «دادگاه وجدان»؛ با این تفاوت که قانع کردن وجدان ناممکن نیست.
سوم: «دادگاه قانون»؛ در آنجا نیز میتواند حقایق را مکتوم کرده و پرونده ی عملش را طوری ببندد که از کیفر نجات یابد.
چهارم: «دادگاه عرف»؛ که باید مردم داوری میکنند. در اینجا نیز میتوان با فریفتن أذهانِ عمومی از محبوبیت مردمی برخوردار شد.
پنجم: «دادگاه قیامت»؛ تنها دادگاهی که فریب نخورده، محل ظهور و بروز حق بوده، و حق از باطل جدا میشود؛ همین دادگاه است. آنجاست که به همهی اختلافات و اکاذیب خاتمه داده میشود آنگاه اشاره به این آیه مینماید: «فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون».
[1]. طبرسى، فضل بن حسن(1372هـ ش)ج1، ص358؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج9، ص31؛ قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج6، ص53.
ممنون از مطلب خوبتون
و همچنین وبلاگ ارزشمندتون
موفق باشین