بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶ ب.ظ

وجه مشترک یهودیان عصر موسی علیه السلام و محمد صل الله علیه و آله در آیه ی 93 سوره ی بقره

«قَالُواْ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا وَ اُشْرِ‌بُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْل بِکُفْرِهِمْ»؛ مقصود این بخش از آیه ­ی شریفه این است که آنان به حسب کلام و گفتار، سخن را پذیرفتند اما هنگام عمل و التزام، از آنچه بدان مأمور شده بودند پیروی نکردند.[1]

به طور قطع این سخنان به زمان حضرت موسی علیه السلام   اختصاص نداشته و گویای لجاجت و تمرّد یهودیانِ عصر پیامبر اسلام صل الله علیه و آله نیز خواهد بود، چنان­که هدف آیه از این سخنان مطرح کردن وجه اشتراکِ یهودیانِ پیشین با یهودیانِ عصر اسلام در تمرّد و فرمان­ناپذیریِ این گروه است.

بر این اساس، گویا یهودیانِ عصر نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله- با تأسی به اسلاف خود- در پاسخ به آن حضرت مبنی بر ایمان آوردن به ایشان و پذیرش اسلام چنین گفته باشند: «آنچه را که محمد صل الله علیه و آله ما را بدان سوی فرا می­خواند شنیدیم و اطاعت ننمودیم»![2]

آن­گاه آیه ­ی شریفه در ادامه می­ فرماید: این تمرد و سرکشی بدان جهت بود که قلب این گروه به وسیله ­ی گوساله ­پرستی إشباع و سیراب شده بود. بنابراین، اینان به سبب کفر و ضلالتشان، غرق در محبت گوساله شده بودند،[3] تا جایی که این علاقه در اعماق قلبشان نفوذ کرده بود؛ همانند مشروبی که با نوشیدن، در اعماق بدن انسان ریشه دوانده و جزئی از بافت و تار و پود بدنِ فرد می­شود.[4]

گوساله­ پرستی تجسم دنیا و علاقه به مادیات و زخارف دنیوی است، چنان­که این پدیده­ی مشترک در وجود یهودیانِ عصر پیامبر اسلام صل الله علیه و آله- و یهودیان هر عصری- عیان بود و همین امر، مانع پذیرش اسلام از ناحیه ­ی آنان می­شد.



[1]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص256؛ همچنین، ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص300.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص19؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص112.

[3]. کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص192؛ موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص331.

[4]. ر.ک: بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص108.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«قَالُواْ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا وَ اُشْرِ‌بُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْل بِکُفْرِهِمْ»؛ مقصود این بخش از آیه ­ی شریفه این است که آنان به حسب کلام و گفتار، سخن را پذیرفتند اما هنگام عمل و التزام، از آنچه بدان مأمور شده بودند پیروی نکردند.[1]

به طور قطع این سخنان به زمان حضرت موسی علیه السلام   اختصاص نداشته و گویای لجاجت و تمرّد یهودیانِ عصر پیامبر اسلام صل الله علیه و آله نیز خواهد بود، چنان­که هدف آیه از این سخنان مطرح کردن وجه اشتراکِ یهودیانِ پیشین با یهودیانِ عصر اسلام در تمرّد و فرمان­ناپذیریِ این گروه است.

بر این اساس، گویا یهودیانِ عصر نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله- با تأسی به اسلاف خود- در پاسخ به آن حضرت مبنی بر ایمان آوردن به ایشان و پذیرش اسلام چنین گفته باشند: «آنچه را که محمد صل الله علیه و آله ما را بدان سوی فرا می­خواند شنیدیم و اطاعت ننمودیم»![2]

آن­گاه آیه ­ی شریفه در ادامه می­ فرماید: این تمرد و سرکشی بدان جهت بود که قلب این گروه به وسیله ­ی گوساله ­پرستی إشباع و سیراب شده بود. بنابراین، اینان به سبب کفر و ضلالتشان، غرق در محبت گوساله شده بودند،[3] تا جایی که این علاقه در اعماق قلبشان نفوذ کرده بود؛ همانند مشروبی که با نوشیدن، در اعماق بدن انسان ریشه دوانده و جزئی از بافت و تار و پود بدنِ فرد می­شود.[4]

گوساله­ پرستی تجسم دنیا و علاقه به مادیات و زخارف دنیوی است، چنان­که این پدیده­ی مشترک در وجود یهودیانِ عصر پیامبر اسلام صل الله علیه و آله- و یهودیان هر عصری- عیان بود و همین امر، مانع پذیرش اسلام از ناحیه ­ی آنان می­شد.



[1]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص256؛ همچنین، ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص300.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص19؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص112.

[3]. کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص192؛ موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص331.

[4]. ر.ک: بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص108.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی