تبیینِ واژگانِ «کسب» و «إکتساب» در آیه ی 81 سوره ی بقره
«مَن کَسَبَ سَیِّئَةً»؛ دو واژه ی «کسب» و «إکتساب» به معنای حصولِ چیزی از روی اختیار و اراده است.[1] و لهذا؛ از استعمال کلمه ی «کسب» در آیه ی مورد بحث می فهمیم؛ همانطور که تقوا یک پدیده و حالت قابل تحصیل است و باید آن را به دست آورد، مسئله ی گناه نیز تحصیلی و اکتسابی است. بنابراین، این مسئله تنها مربوط به اراده و نیّت انسان نیست بلکه کسبِ إثم به دنبال رفتن، تحصیل نمودن، به چنگ آوردن[2] و در نهایت مرتکب شدن هم می خواهد. بر این اساس، اگر فردی تنها اراده و نیت گناهی را نمود تا مادامی که آن را تحصیل نکرده و این اراده را عملی نساخته به آن کسب نمیگویند.
حاصل آن که؛ کلمهی «کسب»، با دو مفهومِ «دنبال کردن» و «عملی ساختن»، مساوی و برابر بوده و با علم و إرادهی فرد، ارتباطی تنگاگ دارد.[3]