بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ب.ظ

هوی پرستی، سرچشمه ی جمیع فِتَن

هوی پرستی، سرچشمه­ ی جمیع فِتَن

از مجموع تفاسیر و نگاههای تاریخی نسبت به جریان ذبح گاو، می­توان چنین استفاده کرد که در ماجرای مذکور آنچه می­ توانست انگیزه­ برای ارتکاب قتل باشد، مسئله ­ی هواپرستی بوده است که خود را در قالب ازدواج و خواستگاری از یک زن زیبا و با اصل و نسب نمایان می­کرد.[1] چنان­که در نگاه حضرت علی علیه السلام  نیز سرچشمه ­ی آشوب­ها، هواپرستی نامیده می­شود، ایشان در بخشی از سخنان خویش می­ فرماید: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أحْکَامٌ تُبْتَدَعُ...».[2]



[1]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص102.

[2]. شریف الرضی، محمد بن حسین(1414هـ ق)ص8۸، خطبه50.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

هوی پرستی، سرچشمه ی جمیع فِتَن

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۸ ب.ظ

هوی پرستی، سرچشمه­ ی جمیع فِتَن

از مجموع تفاسیر و نگاههای تاریخی نسبت به جریان ذبح گاو، می­توان چنین استفاده کرد که در ماجرای مذکور آنچه می­ توانست انگیزه­ برای ارتکاب قتل باشد، مسئله ­ی هواپرستی بوده است که خود را در قالب ازدواج و خواستگاری از یک زن زیبا و با اصل و نسب نمایان می­کرد.[1] چنان­که در نگاه حضرت علی علیه السلام  نیز سرچشمه ­ی آشوب­ها، هواپرستی نامیده می­شود، ایشان در بخشی از سخنان خویش می­ فرماید: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أحْکَامٌ تُبْتَدَعُ...».[2]



[1]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص102.

[2]. شریف الرضی، محمد بن حسین(1414هـ ق)ص8۸، خطبه50.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی