کیفیتِ «ضَرب ذِلّت» و حقارتِ بنی اسرائیل
«وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ»؛ سؤال: ضربِ ذلّت به چه کیفیت و چگونه است؟
جواب: این مسئله میتواند به دو صورت فرض شود:
الف) از باب «ضَرَبَ الخَیمَه» باشد؛[1] یعنی همانطوری که خیمه بر فرد یا افراد احاطه دارد به همان شکل، ذلت بر قوم بنی اسرائیل احاطه یافت.[2]
ب) از باب «ضَرَبَ الدَّراهِم» باشد؛[3] یعنی مهر ذلت بر پیشانی یهودیان زده شد. به بیان دیگر؛ این ذلّت همانند نقشِ سکه بر آنان نقش بسته است.[4]
و لکن؛ تعدیه ی «ضُرِبَت» به «عَلَیهِم» گویای هر دو صورت است. به بیان دیگر؛ إستحقاقِ محتومِ بنى اسرائیل نسبت به این نقمت، همیشگى بوده بر جامعه ی یهود مقرّر شده است.[5]