بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۳ ق.ظ

مقصود از «بعثت»، و اثبات مسئله ی «رجعت» در آیه ی 56 سوره ی بقره

«ثُمَّ بَعَثْنَاکُم»؛ مقصود از واژه­ ی «بَعَثْنَاکُم»، «رجعت» و «برگشت دادن» است، چنان­که فراهیدی- از واژه­ شناسان قرن دوم هجری- در «العین» چنین می­گوید: «البعث: الإرسال، کبعث الله من فی القبور»،[1] نه آن­گونه که رشید رضا در «المنار» واژه­ ی مزبور را زیاد کردن فرزندان و نسلِ بنی اسرائیل معنا کرده است![2] البته واژه­ ی مزبور به معنای «برانگیختیم» و «زنده گردانیدیم» هم معنا شده است.[3] چنان­که خدای تعالی در آیه­ ی 259 از سوره­ ی بقره نظیر این آیه را آورده است؛ فرمود: «فَأمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ»، و همچنین؛ در آیه­ ی 243 از همین سوره نیز می­فرماید: «فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أحْیَاهُمْ»، سخن مزبور حکایت از آن دارد که مسئله­ ی مرگ و حیات در این دنیا هم اتفاق افتاده است.



[1]. ال‍ف‍راه‍ی‍دی، ‌ال‍خ‍ل‍ی‍ل ‌ب‍ن‌ اح‍م‍د(1409هـ ق)ج‏۲، ص۱۱۲.

[2]. ر.ک: رضا، محمد رشید(1444 هـ ق)ج1، ص322.

[3]. کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص194؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص152؛ سور آبادى، ابوبکر عتیق بن محمد(1380هـ ش)ج‏1، ص74.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«ثُمَّ بَعَثْنَاکُم»؛ مقصود از واژه­ ی «بَعَثْنَاکُم»، «رجعت» و «برگشت دادن» است، چنان­که فراهیدی- از واژه­ شناسان قرن دوم هجری- در «العین» چنین می­گوید: «البعث: الإرسال، کبعث الله من فی القبور»،[1] نه آن­گونه که رشید رضا در «المنار» واژه­ ی مزبور را زیاد کردن فرزندان و نسلِ بنی اسرائیل معنا کرده است![2] البته واژه­ ی مزبور به معنای «برانگیختیم» و «زنده گردانیدیم» هم معنا شده است.[3] چنان­که خدای تعالی در آیه­ ی 259 از سوره­ ی بقره نظیر این آیه را آورده است؛ فرمود: «فَأمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ»، و همچنین؛ در آیه­ ی 243 از همین سوره نیز می­فرماید: «فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أحْیَاهُمْ»، سخن مزبور حکایت از آن دارد که مسئله­ ی مرگ و حیات در این دنیا هم اتفاق افتاده است.



[1]. ال‍ف‍راه‍ی‍دی، ‌ال‍خ‍ل‍ی‍ل ‌ب‍ن‌ اح‍م‍د(1409هـ ق)ج‏۲، ص۱۱۲.

[2]. ر.ک: رضا، محمد رشید(1444 هـ ق)ج1، ص322.

[3]. کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص194؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص152؛ سور آبادى، ابوبکر عتیق بن محمد(1380هـ ش)ج‏1، ص74.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی