بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۴۸ ق.ظ

تصور باطل قوم یهود از روز قیامت در آیه ی 48 سوره ی بقره

قوم یهود در بحث قیامت به چهار تصور باطل، معتقد بودند:

اول آنکه: سلطنت خداوند را در روز قیامت همانند پادشاهان دنیوی به حساب می­آوردند! بسیاری از سیاستمداران و سردمداران دنیا در موارد متعدد برای جلب منفعتی از جرم کسی چشم­ پوشی و فرد دیگری را به جای او عقاب می­ کنند! یهودیان نیز فکر می­ کردند خداوند بعضی را به جای بعضی دیگر عذاب می­کند. از این رو؛ خداوند در جواب به این تصور پوچ و باطل چنین فرمود: «وَ اتَّقُواْ یَوْماً لاَّ تَجْزِی نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَیْئاً»، (از آن روزی بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی­شود).

همچنین؛ در آیه­ ی 33 از سوره­ ی  لقمان همین مطلب را گوشزد کرده و می­فرماید: «وَ اخْشَوْا یَوْمًا لَّا یَجْزِی وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ»، و در آیه­ ی 19 از سوره­ ی انفطار به دلیل این مطلب پرداخته و می­فرماید: «وَ الْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ»، (چون فرمان آن روز به دست خداست).

دوم آنکه: یهودیان می­گفتند: نیاکان و اجداد ما، شفاعت­ کننده­ ی ما هستند! چرا که نیاکان ما از پیامبران بوده­اند. قرآن کریم در جواب به این اعتقاد پوچ فرمود: «وَ لاَ یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ»، (از هیچ نفسی شفاعت پذیرفته نمی­شود). در این شریفه، خداوند مطلق شفاعت را نفی و بار دیگر در آیه­ ی 254 از همین سوره چنین فرمود: «یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّةٌ وَ لاَ شَفَاعَةٌ».

سوم آنکه: تصور یهود بر این بود که با هدیه دادن می­توانند از عذاب الهی نجات یابند! که قرآن در جواب به آنها فرمود: «وَ لاَ یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ»«بقره/48»، «عَدل» به معنی هدیه است.

چهارم آنکه: آنها فکر می­کردند در روز قیامت کسانی هستند که به آنها کمک کنند و در اصطلاح رایج امروزی افرادی در آنجا هستند که می­توانند پارتی­اشان بشود! که خداوند در جواب به آنها فرمود: «وَ لاَ هُمْ یُنصَرُونَ»، و فرمود: «یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّةٌ»«بقره/254»، یعنی معامله و دوستی در آنجا مؤثر نیست.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

قوم یهود در بحث قیامت به چهار تصور باطل، معتقد بودند:

اول آنکه: سلطنت خداوند را در روز قیامت همانند پادشاهان دنیوی به حساب می­آوردند! بسیاری از سیاستمداران و سردمداران دنیا در موارد متعدد برای جلب منفعتی از جرم کسی چشم­ پوشی و فرد دیگری را به جای او عقاب می­ کنند! یهودیان نیز فکر می­ کردند خداوند بعضی را به جای بعضی دیگر عذاب می­کند. از این رو؛ خداوند در جواب به این تصور پوچ و باطل چنین فرمود: «وَ اتَّقُواْ یَوْماً لاَّ تَجْزِی نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَیْئاً»، (از آن روزی بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی­شود).

همچنین؛ در آیه­ ی 33 از سوره­ ی  لقمان همین مطلب را گوشزد کرده و می­فرماید: «وَ اخْشَوْا یَوْمًا لَّا یَجْزِی وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ»، و در آیه­ ی 19 از سوره­ ی انفطار به دلیل این مطلب پرداخته و می­فرماید: «وَ الْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ»، (چون فرمان آن روز به دست خداست).

دوم آنکه: یهودیان می­گفتند: نیاکان و اجداد ما، شفاعت­ کننده­ ی ما هستند! چرا که نیاکان ما از پیامبران بوده­اند. قرآن کریم در جواب به این اعتقاد پوچ فرمود: «وَ لاَ یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ»، (از هیچ نفسی شفاعت پذیرفته نمی­شود). در این شریفه، خداوند مطلق شفاعت را نفی و بار دیگر در آیه­ ی 254 از همین سوره چنین فرمود: «یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّةٌ وَ لاَ شَفَاعَةٌ».

سوم آنکه: تصور یهود بر این بود که با هدیه دادن می­توانند از عذاب الهی نجات یابند! که قرآن در جواب به آنها فرمود: «وَ لاَ یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ»«بقره/48»، «عَدل» به معنی هدیه است.

چهارم آنکه: آنها فکر می­کردند در روز قیامت کسانی هستند که به آنها کمک کنند و در اصطلاح رایج امروزی افرادی در آنجا هستند که می­توانند پارتی­اشان بشود! که خداوند در جواب به آنها فرمود: «وَ لاَ هُمْ یُنصَرُونَ»، و فرمود: «یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّةٌ»«بقره/254»، یعنی معامله و دوستی در آنجا مؤثر نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۴ حمیدرضا وجدانی
سلام
انشاءالله خدا پارتی مان باشد در آخرت
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی