عقل نظری و عملی
نیروهای عقل نظری چهار چیز است:
1. حس 2. تخیل 3. توهم 4. تعقل
ولی نیروهای عقل عملی سه چیز است:
1. نیت 2. اراده 3. عزم
گناه و خود فراموشی نیروهای عقل عملی را به بند میکشد، از اینرو معنای آیه این میشود: ای علما! چرا جهل خود را به بند نمیکشانید و بر خلاف اراده ی خودتان حرف میزنید؟ پس عقل در این آیه، عقل عملی است نه عقل نظری، بدین معنا که؛ چرا اراده و نیت و عزم خود را بر اجرای برنامههای عملی نمیگذارید؟
زیرا علمای یهود عالم نسبت به اوصاف نبی مکرم اسلام صل الله علیه والهکاملاً آگاه و واقف بودند ولی گناه، اراده و نیت و عزم آنها را به بند کشیده بود. به بیان دیگر؛ عقل عملی آنها را در بند گناه بود، از اینرو؛ خداوند آنها را توبیخ میکند که چرا خودتان عقل عملی را عقال نکردید؟ اگر عقال میکردید به گناه نمیافتادید!
در این رابطه پیامبر اکرمصل الله علیه واله بیان شیوایی دارند، ایشان میفرماید: راز نامگذاری عقل به عقل برای این است که پای جهل را به بند میکشد.[1]