بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶ ق.ظ

مقصود آیه از اشاره به فعلِ «رکوع»

مقصود آیه از اشاره به فعلِ «رکوع» در آیه 43 سوره ی بقره

«وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ»؛ این آیه اشاره به برگزاری نماز جماعت دارد،[1] نماز جماعتی که برجسته­ ترین مصداق نماز است؛ یعنی پیوستن به نمازگزاران حقیقی و اولیای الهی.

سؤال: چرا در این­جا از افعال نماز، تنها به «رکوع» اشاره نمود؟

جواب: به نظر می­رسد حکمت چنین اشاره­ای به سه امر باز گردد:

الف) چون نمازِ اهل کتاب، فاقد رکوع بود و تنها سجده داشت؛[2] پس ذکر رکوع، اشاره به نمازِ مسلمین دارد.

ب) این سخن اشاره به نماز جماعت دارد؛[3] و شرکت در نماز جماعت- که نشان­ دهنده­ ی وحدت اجتماعی افراد است- با دستور فوق- یعنی «وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ»- واجب شده است.

ج) اشاره به رکوع برای این است که مردم از سجده و آثار پر خیر و برکت آن باخبر بودند، اما از رکوع و آثار و برکات آن اطلاعی نداشتند! بنابراین، با خطاب مزبور می­خواهد مردم را با رکوع و مباحث مربوط به آن آشنا کند.

سؤال: به چه جهت در آیه­ ی 29 از سوره­ ی فتح، رکوع و سجود را کنار هم قرار داد و فرمود: «تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً»؟

جواب: چون عنایت ویژه­ ی خداوند در نماز، به هر دو فعل- یعنی رکوع و سجود- تعلق گرفته است؛ زیرا در هر دو عمل، سر به پائین آورده می­شود. شاهدش هم این است که حکمتش را در ادامه­ ی آیه آورده است؛ آن­جا که فرمود: «یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَاناً»«فتح/29»، یعنی با رکوع و سجود، فضل و رضوان خدا را می­خواهند.



[1]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص42؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص132.

[2]. جصاص، احمد بن علی(1405هـ ق)ج‏1، ص39؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص13.

[3]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص196؛ مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏1، ص103؛ کاظمى، جواد بن سعید(1365هـ ش)ج‏1، ص289.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود آیه از اشاره به فعلِ «رکوع»

پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶ ق.ظ

مقصود آیه از اشاره به فعلِ «رکوع» در آیه 43 سوره ی بقره

«وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ»؛ این آیه اشاره به برگزاری نماز جماعت دارد،[1] نماز جماعتی که برجسته­ ترین مصداق نماز است؛ یعنی پیوستن به نمازگزاران حقیقی و اولیای الهی.

سؤال: چرا در این­جا از افعال نماز، تنها به «رکوع» اشاره نمود؟

جواب: به نظر می­رسد حکمت چنین اشاره­ای به سه امر باز گردد:

الف) چون نمازِ اهل کتاب، فاقد رکوع بود و تنها سجده داشت؛[2] پس ذکر رکوع، اشاره به نمازِ مسلمین دارد.

ب) این سخن اشاره به نماز جماعت دارد؛[3] و شرکت در نماز جماعت- که نشان­ دهنده­ ی وحدت اجتماعی افراد است- با دستور فوق- یعنی «وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ»- واجب شده است.

ج) اشاره به رکوع برای این است که مردم از سجده و آثار پر خیر و برکت آن باخبر بودند، اما از رکوع و آثار و برکات آن اطلاعی نداشتند! بنابراین، با خطاب مزبور می­خواهد مردم را با رکوع و مباحث مربوط به آن آشنا کند.

سؤال: به چه جهت در آیه­ ی 29 از سوره­ ی فتح، رکوع و سجود را کنار هم قرار داد و فرمود: «تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً»؟

جواب: چون عنایت ویژه­ ی خداوند در نماز، به هر دو فعل- یعنی رکوع و سجود- تعلق گرفته است؛ زیرا در هر دو عمل، سر به پائین آورده می­شود. شاهدش هم این است که حکمتش را در ادامه­ ی آیه آورده است؛ آن­جا که فرمود: «یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَاناً»«فتح/29»، یعنی با رکوع و سجود، فضل و رضوان خدا را می­خواهند.



[1]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص42؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص132.

[2]. جصاص، احمد بن علی(1405هـ ق)ج‏1، ص39؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص13.

[3]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص196؛ مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏1، ص103؛ کاظمى، جواد بن سعید(1365هـ ش)ج‏1، ص289.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی