حکمت کاربرد دو لفظِ «رحیم» و «حکیم»
حکمت کاربرد دو لفظِ «رحیم» و «حکیم»
«إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیم»؛ کلمهی «توّاب» در برخی از موارد با واژه ی «حکیم»، و در مواردی نیز با واژه ی «رحیم» میآید. این دو واژه با یکدیگر متفاوتند؛ آنجا که لفظ مذکور با صفتِ «رحیم» میآید- همانند آیه ی مورد بحث- قبولِ توبه با یک نوع مهرورزیِ خاص و خالص است، اما هنگامی که این لفظ با صفت «حکیم» آمده خداوند درصدد تنبیه حکیمانه ی انسانِ تائب است؛ چنانکه در آیه ی 64 از سوره ی بقره میفرماید: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ» و نیز در آیه ی 10 از سوره ی نور فرمود: «وَ أنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَکِیمٌ».
از آن جهت که وصف «رحیم» از رحمت ویژهی الهی خبر میدهد معلوم می شود که بعضی از انسانهای تائب به ویژه حضرت آدم علیه السلام از یک نوع رحمت خاصی برخوردارند. به همین جهت خدای تعالی در قرآن کریم میفرماید: رحمتِ ویژهام را برای پرهیزگاران قرار دادم، و در آیه ی 156 از سوره ی اعراف چنین آمده است: «فَسَأکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ».