بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۵ ق.ظ

وجه «تقدم ایمان به خدا» در آیه­ ی 136 سوره ی بقره

«ءَامَنَّا بِاللَّهِ»؛ سؤال: به چه جهت در این آیه ایمان به خدا، بر همه­ ی چیز مقدم شده است؟

جواب: دلیل این مسئله به دو نکته باز می­گردد:

1. چون ایمان به خدا از اولین واجبات است، و نیز معرفت به خدای تعالی پایه­ ی معرفت پیغمبران الهى و شرایع آسمانى است.[1]

2. چون ایمان به خدا، یک مسئله ­ی فطری است و از سوی هیچ پیامبری و فرستاده­ای نیاز به اقامه­ ی برهان ندارد.[2]

بنابراین، بنابر وجه اول تقدم مزبور «تشریعی» است. و بنابر وجه دوم این تقدم، «ذاتی و طبعی» خواهد بود. و لکن؛ به نظر می­رسد وجه دوم کافی نباشد. زیرا ایمان به انبیاء و امامت هم فطری است، چنان­که در علم کلام علت نیازمندی به انبیاء را فطری بودن آن می­داند. بنابراین، دلیل فوق باید تصحیح شود؛ بدین صورت که بگوییم: فطری بودن ایمان به خداوند بر فطری بودن ایمان به انبیاء مقدم است، وجه تقدمش هم این است که معرفت انبیاء و ائمه  فرع بر معرفت توحیدی است. به جهت آن که معرفت خدای تعالی همواره به عنوان یک اصلی مطرح می­شود که معرفت انبیاء و ائمه در طول آن قرار دارد. پس اگر در این آیه یا در هر جای دیگری مسئله­ ی ایمان به خدا بر هر مسئله­ ی دیگری مقدم شود، امری کاملاً طبیعی است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص404؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص392؛ کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص247.

[2]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص311.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

وجه «تقدم ایمان به خدا» در آیه­ ی 136 سوره ی بقره

سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۵ ق.ظ

«ءَامَنَّا بِاللَّهِ»؛ سؤال: به چه جهت در این آیه ایمان به خدا، بر همه­ ی چیز مقدم شده است؟

جواب: دلیل این مسئله به دو نکته باز می­گردد:

1. چون ایمان به خدا از اولین واجبات است، و نیز معرفت به خدای تعالی پایه­ ی معرفت پیغمبران الهى و شرایع آسمانى است.[1]

2. چون ایمان به خدا، یک مسئله ­ی فطری است و از سوی هیچ پیامبری و فرستاده­ای نیاز به اقامه­ ی برهان ندارد.[2]

بنابراین، بنابر وجه اول تقدم مزبور «تشریعی» است. و بنابر وجه دوم این تقدم، «ذاتی و طبعی» خواهد بود. و لکن؛ به نظر می­رسد وجه دوم کافی نباشد. زیرا ایمان به انبیاء و امامت هم فطری است، چنان­که در علم کلام علت نیازمندی به انبیاء را فطری بودن آن می­داند. بنابراین، دلیل فوق باید تصحیح شود؛ بدین صورت که بگوییم: فطری بودن ایمان به خداوند بر فطری بودن ایمان به انبیاء مقدم است، وجه تقدمش هم این است که معرفت انبیاء و ائمه  فرع بر معرفت توحیدی است. به جهت آن که معرفت خدای تعالی همواره به عنوان یک اصلی مطرح می­شود که معرفت انبیاء و ائمه در طول آن قرار دارد. پس اگر در این آیه یا در هر جای دیگری مسئله­ ی ایمان به خدا بر هر مسئله­ ی دیگری مقدم شود، امری کاملاً طبیعی است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص404؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص392؛ کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص247.

[2]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص311.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی