بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۳۹ ب.ظ

خروج اعمال نیابتی از شمول آیه ی134 سوره بقره

«وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُواْ یَعْمَلُونَ»؛ خدای تعالی در این بخش از آیه­ ی شریفه می­ فرماید: شما در مقابل اعمال و عقاید و افکار خودتان بازخواست می­شوید.

سؤال: یکی از احکام فقهی دین مقدس اسلام، مسئله­ ی حج نیابتی است. همچنین؛ روزه­ ی استیجاری و نماز قضا به نیابت از اموات، یکی دیگر از احکام شرعی و فقهی دین مطهر اسلام به حساب می­آید؛ این سخن در حالی است که آیه­ی فوق، دلالت بر نفی صحت نیابت می­کند. زیرا عمل و جزای آن، متعلق به خود عامل بوده، به حال دیگری سودی نداشته و قابل انتقال به غیر هم نخواهد بود؛ و لهذا؛ بر اساس آنچه مذکور افتاد، این قبیل از احکام شریعت مطهره­ی اسلام با آیه­ی فوق چگونه توجیه­بردار است؟

جواب: ادلّه­ ی نیابتی- أعم از حج نیابتی، نماز و روزه­ی نیابتی و مسائلی از این قبیل- خاص هستند. یعنی مربوط به اعمالی است که به صورت مباشری و یا به صورت تسبیبی انجام می­شود؛ عمل تسبیبی یعنی شخصی نایب شود تا عملی که بر عهده­ ی دیگران بوده را انجام دهد به بیان دیگر؛ کار را به قصد او انجام می­دهد. در حالی که این آیه مربوط به اعمالی است که تنها باید آن را به صورت مباشری انجام داد؛ یعنی آن دسته از اعمالی که نیابت­بردار نیستند. از این­رو موضوع آیه­ ی فوق با موضوع ادله­ ی نیابت کاملاً ‌متفاوت است.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک‌: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۷، ص۱۸۶ و ۱۸۷.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

خروج اعمال نیابتی از شمول آیه ی134 سوره بقره

دوشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۳۹ ب.ظ

«وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُواْ یَعْمَلُونَ»؛ خدای تعالی در این بخش از آیه­ ی شریفه می­ فرماید: شما در مقابل اعمال و عقاید و افکار خودتان بازخواست می­شوید.

سؤال: یکی از احکام فقهی دین مقدس اسلام، مسئله­ ی حج نیابتی است. همچنین؛ روزه­ ی استیجاری و نماز قضا به نیابت از اموات، یکی دیگر از احکام شرعی و فقهی دین مطهر اسلام به حساب می­آید؛ این سخن در حالی است که آیه­ی فوق، دلالت بر نفی صحت نیابت می­کند. زیرا عمل و جزای آن، متعلق به خود عامل بوده، به حال دیگری سودی نداشته و قابل انتقال به غیر هم نخواهد بود؛ و لهذا؛ بر اساس آنچه مذکور افتاد، این قبیل از احکام شریعت مطهره­ی اسلام با آیه­ی فوق چگونه توجیه­بردار است؟

جواب: ادلّه­ ی نیابتی- أعم از حج نیابتی، نماز و روزه­ی نیابتی و مسائلی از این قبیل- خاص هستند. یعنی مربوط به اعمالی است که به صورت مباشری و یا به صورت تسبیبی انجام می­شود؛ عمل تسبیبی یعنی شخصی نایب شود تا عملی که بر عهده­ ی دیگران بوده را انجام دهد به بیان دیگر؛ کار را به قصد او انجام می­دهد. در حالی که این آیه مربوط به اعمالی است که تنها باید آن را به صورت مباشری انجام داد؛ یعنی آن دسته از اعمالی که نیابت­بردار نیستند. از این­رو موضوع آیه­ ی فوق با موضوع ادله­ ی نیابت کاملاً ‌متفاوت است.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک‌: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۷، ص۱۸۶ و ۱۸۷.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

۰۲ مرداد ۹۷ ، ۰۲:۵۱ سیّد محمّد جعاوله
پست خوب و وزینی بود
ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی