بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ

فهم دقیق مناسک حج و عمل به آن

«وَ أرِنَا مَنَاسِکَنَا»؛ واژه­ی «أرِنَا» به معنای «نشان بده به ما»،[1] یا «بشناسان ما را»[2] است؛ می ­فرماید: مناسک حج را به ما بشناسان.[3] راغب در «مفردات» پیرامون واژه­ ی «نسک» چنین می­گوید: «النُّسُکُ: العبادةُ، و النَّاسِکُ: العابدُ و اختُصَّ بأعمالِ الحجِّ، و المَنَاسِکُ: مواقفُ النُّسُک و أعمالُها، و النَّسِیکَةُ: مُخْتَصَّةٌ بِالذَّبِیحَةِ»،[4] بنابراین کلمه­ی مذکور در این­جا به معنای اعمالی است که عبادت با آن محقق می­شود که با عنایت به معنای فوق، حضرت ابراهیم و اسماعیل  از خداوند درخواست نمودند: حقیقت اعمالی که عبادت محسوب می­شود- یعنی اعمال حج- را به آنها معرفی کند. به بیان دیگر؛‌ آن دو بزرگوار، از خدای تعالی درخواستِ معرفت و درکِ جایگاه اعمالی همچون؛ طواف، سعی، رمی، عرفات، منی بودند. البته مقصود، تعلیمِ صرف نیست بلکه درخواست نمودند که این اعمال همانند مفاهیم در ذهنشان جای گرفته و آن­گاه بدان عمل کنند؛ لازمه­اش این است که مثلاً جناب جبرئیل علیه السلام  اعمال را برایشان بازگو کرده و انجام دهد تا آنها نیز خوب درک کرده و به نحو أحسن، موفق به انجام اعمال شوند.



[1]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص256؛ مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص167.

[2]. ابن عجیبه، احمد(1419هـ ق)ج‏1، ص166؛ فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص190؛ مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص131.

[3]. مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص25؛ هویدی بغدادی، محمد(بی­تا)المتن، ص20؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص147.

[4]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص802؛ همچنین، ر.ک: ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص555.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

فهم دقیق مناسک حج و عمل به آن

شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ

«وَ أرِنَا مَنَاسِکَنَا»؛ واژه­ی «أرِنَا» به معنای «نشان بده به ما»،[1] یا «بشناسان ما را»[2] است؛ می ­فرماید: مناسک حج را به ما بشناسان.[3] راغب در «مفردات» پیرامون واژه­ ی «نسک» چنین می­گوید: «النُّسُکُ: العبادةُ، و النَّاسِکُ: العابدُ و اختُصَّ بأعمالِ الحجِّ، و المَنَاسِکُ: مواقفُ النُّسُک و أعمالُها، و النَّسِیکَةُ: مُخْتَصَّةٌ بِالذَّبِیحَةِ»،[4] بنابراین کلمه­ی مذکور در این­جا به معنای اعمالی است که عبادت با آن محقق می­شود که با عنایت به معنای فوق، حضرت ابراهیم و اسماعیل  از خداوند درخواست نمودند: حقیقت اعمالی که عبادت محسوب می­شود- یعنی اعمال حج- را به آنها معرفی کند. به بیان دیگر؛‌ آن دو بزرگوار، از خدای تعالی درخواستِ معرفت و درکِ جایگاه اعمالی همچون؛ طواف، سعی، رمی، عرفات، منی بودند. البته مقصود، تعلیمِ صرف نیست بلکه درخواست نمودند که این اعمال همانند مفاهیم در ذهنشان جای گرفته و آن­گاه بدان عمل کنند؛ لازمه­اش این است که مثلاً جناب جبرئیل علیه السلام  اعمال را برایشان بازگو کرده و انجام دهد تا آنها نیز خوب درک کرده و به نحو أحسن، موفق به انجام اعمال شوند.



[1]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص256؛ مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص167.

[2]. ابن عجیبه، احمد(1419هـ ق)ج‏1، ص166؛ فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص190؛ مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص131.

[3]. مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص25؛ هویدی بغدادی، محمد(بی­تا)المتن، ص20؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص147.

[4]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص802؛ همچنین، ر.ک: ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص555.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی