بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۷ ب.ظ

بیان چهار نکته­ی پایانی در آیه ی 127 سوره ی بقره

در انتهای این آیه­ ی شریفه، به چند نکته­ ی پایانی اشاره می ­شود:

الف) انتخاب دو اسم شریف «سمیع» و «علیم» به جهت آن بود که این دو بزرگوار خداوند را نسبت دعایشان شنونده و نسبت به کار و خدمتشان علیم و آگاه می­دانستند. به همین جهت روح اخلاص و پارسائی در آنچه انجام می­ دادند متبلور بود.[1]

ب) حضرت ابراهیم علیه السلام  بنیان­گذار اولیّه­ی کعبه نبود، بلکه حضرت آدم علیه السلام   بود که این خانه­ی توحید را در ابتدای امر تأسیس نمود لکن این خانه­ی مقدس در اثر سیل و طوفان از بین رفته و اثری از آن نمانده بود، تا این که حضرت ابراهیم علیه السلام   به اشاره­ی حق تعالی، نقشه و جای اصلی کعبه را مشخص و بنا نمود.[2] چنان­که قرآن کریم در آیه­ ی 26 از سوره­ی حج به این نکته اشاره کرده و می­ فرماید: «وَ إِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ».[3]

ج) کعبه را کعبه گویند زیرا مرتفع بوده، به صورت مکعب- و مربع- است.[4] چنان­که حضرت امام صادق علیه السلام   در این رابطه می­ فرماید: «أنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ کَعْبَةَ قَالَ لِأنَّهَا مُرَبَّعَةٌ...»،[5] هر جسم شش سطحی را مکعب می­نامند و خانه­ ی خدا نیز دارای شش سطح است زیرا از چهار دیوار، یک پشت بام و یک زمینِ کف تشکیل یافته؛ به همین جهت، شش سطحی و مکعب بوده و آن را کعبه می نامند.



[1]. ر.ک: اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص620.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: بروجردى، سید محمد ابراهیم(1366هـ ش)ج‏1، ص453.

[3]. ر.ک: ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص308.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏1، ص718.

[5]. ابن بابویه، محمد بن علی(1385هـ ق)ج‏2، ص398 ؛ همچنین، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج96، ص57.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بیان چهار نکته­ی پایانی در آیه ی 127 سوره ی بقره

چهارشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۷ ب.ظ

در انتهای این آیه­ ی شریفه، به چند نکته­ ی پایانی اشاره می ­شود:

الف) انتخاب دو اسم شریف «سمیع» و «علیم» به جهت آن بود که این دو بزرگوار خداوند را نسبت دعایشان شنونده و نسبت به کار و خدمتشان علیم و آگاه می­دانستند. به همین جهت روح اخلاص و پارسائی در آنچه انجام می­ دادند متبلور بود.[1]

ب) حضرت ابراهیم علیه السلام  بنیان­گذار اولیّه­ی کعبه نبود، بلکه حضرت آدم علیه السلام   بود که این خانه­ی توحید را در ابتدای امر تأسیس نمود لکن این خانه­ی مقدس در اثر سیل و طوفان از بین رفته و اثری از آن نمانده بود، تا این که حضرت ابراهیم علیه السلام   به اشاره­ی حق تعالی، نقشه و جای اصلی کعبه را مشخص و بنا نمود.[2] چنان­که قرآن کریم در آیه­ ی 26 از سوره­ی حج به این نکته اشاره کرده و می­ فرماید: «وَ إِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ».[3]

ج) کعبه را کعبه گویند زیرا مرتفع بوده، به صورت مکعب- و مربع- است.[4] چنان­که حضرت امام صادق علیه السلام   در این رابطه می­ فرماید: «أنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ کَعْبَةَ قَالَ لِأنَّهَا مُرَبَّعَةٌ...»،[5] هر جسم شش سطحی را مکعب می­نامند و خانه­ ی خدا نیز دارای شش سطح است زیرا از چهار دیوار، یک پشت بام و یک زمینِ کف تشکیل یافته؛ به همین جهت، شش سطحی و مکعب بوده و آن را کعبه می نامند.



[1]. ر.ک: اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص620.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: بروجردى، سید محمد ابراهیم(1366هـ ش)ج‏1، ص453.

[3]. ر.ک: ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص308.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏1، ص718.

[5]. ابن بابویه، محمد بن علی(1385هـ ق)ج‏2، ص398 ؛ همچنین، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج96، ص57.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی