بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۱۶ ق.ظ

تبیین محدوده­ ی وظایف پیامبران الهی در آیه ی119 سوره ی بقره

«وَ لا تُسئَلُ عَنْ أصْحَابِ الجَحِیم»؛ واژه­ ی «جُحْمَة» به شدّت فروزش و لهیب آتش گفته می ­شود و «جحیم»- به معنای دوزخ- از همین واژه گرفته شده است.[1] این بخش از آیه­ ی شریفه خطاب به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله کرده و می­ فرماید: اگر عده­ای بعد از انجام و ابلاغ رسالت، باز هم ایمان نیاوردند، در این حالت تو دیگر مسئول گمراهی و دوزخی شدنشان نخواهی بود.[2] بنابراین، پیامبران عظام تنها مسئول ابلاغ دستورات الهی و راهنمایی انسان­ها هستند؛ مسئولیت آنها فقط نشان دادن راه با ابزارِ إنذار و تبشیر است و بیشتر از آن مسئولیتی نخواهند داشت. به بیان دیگر؛ این­چنین نیست که دست کسی را گرفته و جبراً به سمت سعادت بکشانند، و این، نکته­ ای است که قرآن کریم در آیه­ ی 272 از سوره­ ی بقره به آن اشاره کرد و چنین فرمود: «لّیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ». آیه­ ی ۲۹ از سوره­ ی کهف نیز به همین نکته اشاره کرد و چنین فرمود: «وَ قُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاءَ فَلْیُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْیَکْفُرْ».[3]



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص187؛ همچنین، ر.ک: ال‍ف‍راه‍ی‍دی، ‌ال‍خ‍ل‍ی‍ل‌ ب‍ن‌ اح‍م‍د(1409هـ ق)ج‏3، ص87؛ و نیز، ر.ک: طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏6، ص26.

[2]. چنان­که شرح حال این گروه در آیه­ی 6 از سوره­ی بقره توضیح داده شد، آنان کسانی بودند که انذار و عدم انذار برایشان فرقی نداشت.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۶۱ و ۳۶۲.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ لا تُسئَلُ عَنْ أصْحَابِ الجَحِیم»؛ واژه­ ی «جُحْمَة» به شدّت فروزش و لهیب آتش گفته می ­شود و «جحیم»- به معنای دوزخ- از همین واژه گرفته شده است.[1] این بخش از آیه­ ی شریفه خطاب به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله کرده و می­ فرماید: اگر عده­ای بعد از انجام و ابلاغ رسالت، باز هم ایمان نیاوردند، در این حالت تو دیگر مسئول گمراهی و دوزخی شدنشان نخواهی بود.[2] بنابراین، پیامبران عظام تنها مسئول ابلاغ دستورات الهی و راهنمایی انسان­ها هستند؛ مسئولیت آنها فقط نشان دادن راه با ابزارِ إنذار و تبشیر است و بیشتر از آن مسئولیتی نخواهند داشت. به بیان دیگر؛ این­چنین نیست که دست کسی را گرفته و جبراً به سمت سعادت بکشانند، و این، نکته­ ای است که قرآن کریم در آیه­ ی 272 از سوره­ ی بقره به آن اشاره کرد و چنین فرمود: «لّیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ». آیه­ ی ۲۹ از سوره­ ی کهف نیز به همین نکته اشاره کرد و چنین فرمود: «وَ قُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاءَ فَلْیُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْیَکْفُرْ».[3]



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص187؛ همچنین، ر.ک: ال‍ف‍راه‍ی‍دی، ‌ال‍خ‍ل‍ی‍ل‌ ب‍ن‌ اح‍م‍د(1409هـ ق)ج‏3، ص87؛ و نیز، ر.ک: طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏6، ص26.

[2]. چنان­که شرح حال این گروه در آیه­ی 6 از سوره­ی بقره توضیح داده شد، آنان کسانی بودند که انذار و عدم انذار برایشان فرقی نداشت.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۶۱ و ۳۶۲.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۲)

۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۵۶ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
طیب الله
سلام.
پستتون کامل و دقیق بود.جای هیچگونه سوال و شکی رو (لااقل برا بنده) نذاشته....
نکته ی دیگه که اسناد پستتونم که دقیت کردم کامل  و بی نقص بود.
ممنون ازین  کمال دقت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی