بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«قَدْ بَیَّنَّا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُون‏»؛ این بخش از آیه به عنوان إتمام حجت، و در پاسخ[1] به آن مطالبی بود که تاکنون از زبان درخواست­ کنندگان معجزات إقتراحی خارج می­ شد. می­فرماید: ما برای مردمی که می­خواهند به یقین برسند نشانه­ های کافی و روشن ارائه داده و می­دهیم؛ البته لازم نیست که آیه و معجزه، همواره از قبیل جوشش آب از سنگ و مانند آن باشد، بلکه تعلیم کتاب و سنّت که از راه عادی حاصل نمی‌شود نیز معجزه است.[2] اما افسوس که جهل، تعصب، عناد، لجاجت، تحزّب­گرایی و مسائلی از این قبیل... حجابی بس بزرگ است که چشمه­ ی زلال معرفت و یقین را گِل­ آلود کرده و راه حقیقت و یقین را می­بندد.

مرحوم طبرسی می­ فرماید: یقین علمی است که سینه را خنک می‌کند، به همین مقصود چنین گفته می‌شود: «وَجَدْتُ بَردُ الیَقِین»، نه این که بگوییم: «وَجَدتُ بَرْدُ العِلم»،[3] زیرا همان­گونه که حائل و مانع، از خنک شدن بدنِ انسان جلوگیری می­کند به همان طریق، قلبِ ناپاک- به منزله­ ی پرده­ای از تعصبیت خنکای یقین را از انسان سلب می­کند. قرآن کریم در آیه­ ی ۲۳ از سوره­ی انفال می­ فرماید: «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِیهِمْ خَیْراً لاسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُون». آری، اگر خداوند می­دانست که در آمدنِ آن نشانه‏ها نیز مصلحت موجود است حتماً آنها را اظهار می­کرد و چون اظهار نکرد پى می­بریم که مصلحتى در آنها وجود نداشته و میزان در آنها محقّق نبوده است.[4]



[1]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص264.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص۳۴۹.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج1، ص۳۶۹.

[4]. همان.

  • سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی