بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۹ ق.ظ

إتمام حجت بر لجوجان و بهانه جویان در آیه ی 118 سوره ی بقره

«قَدْ بَیَّنَّا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُون‏»؛ این بخش از آیه به عنوان إتمام حجت، و در پاسخ[1] به آن مطالبی بود که تاکنون از زبان درخواست­ کنندگان معجزات إقتراحی خارج می­ شد. می­فرماید: ما برای مردمی که می­خواهند به یقین برسند نشانه­ های کافی و روشن ارائه داده و می­دهیم؛ البته لازم نیست که آیه و معجزه، همواره از قبیل جوشش آب از سنگ و مانند آن باشد، بلکه تعلیم کتاب و سنّت که از راه عادی حاصل نمی‌شود نیز معجزه است.[2] اما افسوس که جهل، تعصب، عناد، لجاجت، تحزّب­گرایی و مسائلی از این قبیل... حجابی بس بزرگ است که چشمه­ ی زلال معرفت و یقین را گِل­ آلود کرده و راه حقیقت و یقین را می­بندد.

مرحوم طبرسی می­ فرماید: یقین علمی است که سینه را خنک می‌کند، به همین مقصود چنین گفته می‌شود: «وَجَدْتُ بَردُ الیَقِین»، نه این که بگوییم: «وَجَدتُ بَرْدُ العِلم»،[3] زیرا همان­گونه که حائل و مانع، از خنک شدن بدنِ انسان جلوگیری می­کند به همان طریق، قلبِ ناپاک- به منزله­ ی پرده­ای از تعصبیت خنکای یقین را از انسان سلب می­کند. قرآن کریم در آیه­ ی ۲۳ از سوره­ی انفال می­ فرماید: «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِیهِمْ خَیْراً لاسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُون». آری، اگر خداوند می­دانست که در آمدنِ آن نشانه‏ها نیز مصلحت موجود است حتماً آنها را اظهار می­کرد و چون اظهار نکرد پى می­بریم که مصلحتى در آنها وجود نداشته و میزان در آنها محقّق نبوده است.[4]



[1]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص264.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص۳۴۹.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج1، ص۳۶۹.

[4]. همان.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«قَدْ بَیَّنَّا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُون‏»؛ این بخش از آیه به عنوان إتمام حجت، و در پاسخ[1] به آن مطالبی بود که تاکنون از زبان درخواست­ کنندگان معجزات إقتراحی خارج می­ شد. می­فرماید: ما برای مردمی که می­خواهند به یقین برسند نشانه­ های کافی و روشن ارائه داده و می­دهیم؛ البته لازم نیست که آیه و معجزه، همواره از قبیل جوشش آب از سنگ و مانند آن باشد، بلکه تعلیم کتاب و سنّت که از راه عادی حاصل نمی‌شود نیز معجزه است.[2] اما افسوس که جهل، تعصب، عناد، لجاجت، تحزّب­گرایی و مسائلی از این قبیل... حجابی بس بزرگ است که چشمه­ ی زلال معرفت و یقین را گِل­ آلود کرده و راه حقیقت و یقین را می­بندد.

مرحوم طبرسی می­ فرماید: یقین علمی است که سینه را خنک می‌کند، به همین مقصود چنین گفته می‌شود: «وَجَدْتُ بَردُ الیَقِین»، نه این که بگوییم: «وَجَدتُ بَرْدُ العِلم»،[3] زیرا همان­گونه که حائل و مانع، از خنک شدن بدنِ انسان جلوگیری می­کند به همان طریق، قلبِ ناپاک- به منزله­ ی پرده­ای از تعصبیت خنکای یقین را از انسان سلب می­کند. قرآن کریم در آیه­ ی ۲۳ از سوره­ی انفال می­ فرماید: «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِیهِمْ خَیْراً لاسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُون». آری، اگر خداوند می­دانست که در آمدنِ آن نشانه‏ها نیز مصلحت موجود است حتماً آنها را اظهار می­کرد و چون اظهار نکرد پى می­بریم که مصلحتى در آنها وجود نداشته و میزان در آنها محقّق نبوده است.[4]



[1]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص264.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص۳۴۹.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج1، ص۳۶۹.

[4]. همان.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

۰۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۲۶ سیّد محمّد جعاوله
احسنت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی