بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ق.ظ

مقصود از واژه­ ی «فتنه» در آیه ی 102 سوره ی بقره

«وَ مَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أحَدٍ حَتَّی یَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ»؛ واژه­ ی «فتنه»- به معنای «إبتلاء» و «إختبار»[1] که در ترجمه­ ی فارسی «آزمایش»[2] نامیده می­شود- در جایی استعمال می­شود که موجبِ اختلال و اضطراب در موضوعی باشد.[3] همچنین؛ واژه­ ی مزبور در جایی به کار می­رود که بخواهد جدّیت، و یا تلاش و کوشش در عملی را- تا نتیجه­ ی مطلوب- برساند.[4] مثل امتحان گرفتن معلّم از دانش آموزان که سبب تلاش هر چه بیشتر شاگردانش خواهد شد، و چنان­که آیه­ ی ۱۰ از سوره­ی ممتحنه بر این مقصود دلالت دارد؛ فرمود: «یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَ‌اتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ». از این­رو امتحان زن­های مؤمنه­ ی مهاجره صرفاً بدین جهت است که آنها در راستای تحصیل عفّت و پاکدامنی کوشش کنند.

و اما واژه ­ی «ابتلاء»؛ در جایی به کار می­رود که تحول و یا انقلابی رخ دهد، چنان­که در آیه­ ی 16 از سوره­ ی فجر این مطلب ثابت می­شود که فرمود: «وَ أمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ‌ عَلَیْهِ رِ‌زْقَهُ».[5] و «مصطفوی» در ادامه­ ی معرفی واژه­ ی مزبور می­ نویسد: آن تقلب و تحولی که با آن نتیجه­ ی مقصودِ نظر به دست آید.[6]


[1]. اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏13، ص317؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص511؛ سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص80.

[2]. بستانی، فؤاد افرام(1370هـ ش)ص655.

[3]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏9، ص23؛ مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص23؛ جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص655.

[4]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص655.

[5]. همان.

[6]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏1، ص335.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ مَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أحَدٍ حَتَّی یَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ»؛ واژه­ ی «فتنه»- به معنای «إبتلاء» و «إختبار»[1] که در ترجمه­ ی فارسی «آزمایش»[2] نامیده می­شود- در جایی استعمال می­شود که موجبِ اختلال و اضطراب در موضوعی باشد.[3] همچنین؛ واژه­ ی مزبور در جایی به کار می­رود که بخواهد جدّیت، و یا تلاش و کوشش در عملی را- تا نتیجه­ ی مطلوب- برساند.[4] مثل امتحان گرفتن معلّم از دانش آموزان که سبب تلاش هر چه بیشتر شاگردانش خواهد شد، و چنان­که آیه­ ی ۱۰ از سوره­ی ممتحنه بر این مقصود دلالت دارد؛ فرمود: «یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَ‌اتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ». از این­رو امتحان زن­های مؤمنه­ ی مهاجره صرفاً بدین جهت است که آنها در راستای تحصیل عفّت و پاکدامنی کوشش کنند.

و اما واژه ­ی «ابتلاء»؛ در جایی به کار می­رود که تحول و یا انقلابی رخ دهد، چنان­که در آیه­ ی 16 از سوره­ ی فجر این مطلب ثابت می­شود که فرمود: «وَ أمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ‌ عَلَیْهِ رِ‌زْقَهُ».[5] و «مصطفوی» در ادامه­ ی معرفی واژه­ ی مزبور می­ نویسد: آن تقلب و تحولی که با آن نتیجه­ ی مقصودِ نظر به دست آید.[6]


[1]. اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏13، ص317؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص511؛ سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص80.

[2]. بستانی، فؤاد افرام(1370هـ ش)ص655.

[3]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏9، ص23؛ مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص23؛ جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص655.

[4]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص655.

[5]. همان.

[6]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏1، ص335.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی