بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۶:۲۵ ب.ظ

دلیل و سببِ کفرِ شیاطین در آیه ی 102 سوره ی بقره

«وَ مَا کَفَرَ‌ سُلَیْمَانُ وَ لَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُ‌وا»؛ سؤال: دلیل و سبب کفرِ شیاطین چه بود؟

در جواب باید گفت: در این رابطه سه احتمال وارد شده است:[1]

الف) کفر شیاطین، به جهت آن بود که به مردم سحر می­آموختند.[2]

ب) کفر شیاطین، به جهت آن بود که به حضرت سلیمان علیه السلام نسبت ساحر داده بودند.[3]

ج) مقصود از «کَفَروا»، همان «سَحَروا» است.[4]

از میان معانیِ سه­ گانه، معنای دوّم با شأن نزول آیه مناسب­تر است. و لکن مرحوم علامه طباطبائی معنای اوّل را ترجیح داده­اند که با ظاهر آیه سازگارتر است؛ زیرا در ادامه­ ی آیه می­ فرماید: «یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ».[5]

در واقع می­توان گفت: احتمال اوّل و دوّم در ردیف هم بوده و یک احتمال واحدند زیرا کسی که در حال آموزش سحر است حضرت سلیمان علیه السلام   را هم به سحر و ساحری نسبت می­دهد.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص337؛ طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص233؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص373.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص21؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص191؛ فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص630.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص273؛ قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج‏1، ص201؛ مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص20.

[4]. عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص25؛ نیشابورى، محمود بن ابوالحسن(1415هـ ق)ج‏1، ص114؛ همچنین، ر.ک: فیضى دکنى، ابوالفضل(1417هـ ق)ج‏1، ص125.

[5]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص235.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

دلیل و سببِ کفرِ شیاطین در آیه ی 102 سوره ی بقره

يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۶:۲۵ ب.ظ

«وَ مَا کَفَرَ‌ سُلَیْمَانُ وَ لَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُ‌وا»؛ سؤال: دلیل و سبب کفرِ شیاطین چه بود؟

در جواب باید گفت: در این رابطه سه احتمال وارد شده است:[1]

الف) کفر شیاطین، به جهت آن بود که به مردم سحر می­آموختند.[2]

ب) کفر شیاطین، به جهت آن بود که به حضرت سلیمان علیه السلام نسبت ساحر داده بودند.[3]

ج) مقصود از «کَفَروا»، همان «سَحَروا» است.[4]

از میان معانیِ سه­ گانه، معنای دوّم با شأن نزول آیه مناسب­تر است. و لکن مرحوم علامه طباطبائی معنای اوّل را ترجیح داده­اند که با ظاهر آیه سازگارتر است؛ زیرا در ادامه­ ی آیه می­ فرماید: «یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ».[5]

در واقع می­توان گفت: احتمال اوّل و دوّم در ردیف هم بوده و یک احتمال واحدند زیرا کسی که در حال آموزش سحر است حضرت سلیمان علیه السلام   را هم به سحر و ساحری نسبت می­دهد.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص337؛ طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص233؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص373.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص21؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص191؛ فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص630.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص273؛ قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج‏1، ص201؛ مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص20.

[4]. عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص25؛ نیشابورى، محمود بن ابوالحسن(1415هـ ق)ج‏1، ص114؛ همچنین، ر.ک: فیضى دکنى، ابوالفضل(1417هـ ق)ج‏1، ص125.

[5]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص235.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی