بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۵۳ ب.ظ

دو ویژگیِ پیامبر اسلام صل الله علیه و آله در آیه ی101 سوره ی بقره

«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَ‌سُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»؛ با عنایت به جمله ­ی «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»، مقصود از «رَسُولٌ» در این آیه، همان نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله است؛ آیه­ ی شریفه می ­فرماید: این رسول ما دو خصوصیت دارد:

الف) «مِن عِندِ الله» است؛ از سوی حضرت حق آمده است.

ب) «مُصَدّقٌ لِمّا مَعَهُم» است؛ تصدیق کننده­ی تورات و انجیل شما است.[1]

2. تبیین برخی از واژگانِ آیه

به صورت اجمال، برخی از کلمات آیه­ی شریفه تبیین می­شود:

الف) «نَبَذَ فَرِ‌یقٌ مِّنَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ»؛ مراد از «فَرِیقٌ»- به قرینه­ ی «اُوتُوا الکِتَابِ»- علمای یهود است،[2] زیرا آنها مأمور بودند که حقایق را گفته و آن را کتمان نکنند، چنان­که آیه­ ی ۱۸۷ از سوره­ ی آل عمران به این مهم اشاره کرد و فرمود: «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ»، در حالی که چنین نکردند!

ب) «مِنَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ»؛ لفظِ «کِتابَ الله»، مفعولِ کلمه­ی «نَبَذَ» است.[3] مقصود از «کِتابَ الله»، تورات،[4] انجیل[5] و یا قرآن[6] است.

ج) «وَرَ‌اءَ ظُهُورِ‌هِمْ»؛ «وَرَاء» یعنی پشت سر، «ظُهُور»- جمعِ «ظَهْر»- به معنی «پشت­ها» و کنایه از ترک عمل می­ کند. می­فرماید: جمعی از آنان کتاب خدا را پشت سر انداختند، به طوری که خود را به تجاهل و غفلت زدند، گویا اصلاً نمی­دانند قرآن، حق و این پیامبر مصداق بارز آیات تورات و انجیل است. یعنی همان صفاتی که در آن دو کتاب برای پیامبر آخرالزمان نقل شده است، کاملاً بر این شخص منطبق است.



[1]. پیرامون این مسئله، در آیه­ی 89 از همین سوره توضیحاتی داده شده است.

[2]. ابن عجیبه، احمد(1419هـ ق)ج‏1، ص143؛ زحیلى، وهبة بن مصطفى(1422هـ ق)ج‏1، ص45؛ همچنین، ر.ک: طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص352.

[3]. اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص52؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏1، ص159؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص189.

[4]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص67؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص211؛ گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص120.

[5]. ر.ک: آل غازى، عبدالقادر(1382هـ ق)ج‏5، ص63، همچنین، ر.ک: طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص124.

[6]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص120؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص67؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص24.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَ‌سُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»؛ با عنایت به جمله ­ی «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»، مقصود از «رَسُولٌ» در این آیه، همان نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله است؛ آیه­ ی شریفه می ­فرماید: این رسول ما دو خصوصیت دارد:

الف) «مِن عِندِ الله» است؛ از سوی حضرت حق آمده است.

ب) «مُصَدّقٌ لِمّا مَعَهُم» است؛ تصدیق کننده­ی تورات و انجیل شما است.[1]

2. تبیین برخی از واژگانِ آیه

به صورت اجمال، برخی از کلمات آیه­ی شریفه تبیین می­شود:

الف) «نَبَذَ فَرِ‌یقٌ مِّنَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ»؛ مراد از «فَرِیقٌ»- به قرینه­ ی «اُوتُوا الکِتَابِ»- علمای یهود است،[2] زیرا آنها مأمور بودند که حقایق را گفته و آن را کتمان نکنند، چنان­که آیه­ ی ۱۸۷ از سوره­ ی آل عمران به این مهم اشاره کرد و فرمود: «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ»، در حالی که چنین نکردند!

ب) «مِنَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ»؛ لفظِ «کِتابَ الله»، مفعولِ کلمه­ی «نَبَذَ» است.[3] مقصود از «کِتابَ الله»، تورات،[4] انجیل[5] و یا قرآن[6] است.

ج) «وَرَ‌اءَ ظُهُورِ‌هِمْ»؛ «وَرَاء» یعنی پشت سر، «ظُهُور»- جمعِ «ظَهْر»- به معنی «پشت­ها» و کنایه از ترک عمل می­ کند. می­فرماید: جمعی از آنان کتاب خدا را پشت سر انداختند، به طوری که خود را به تجاهل و غفلت زدند، گویا اصلاً نمی­دانند قرآن، حق و این پیامبر مصداق بارز آیات تورات و انجیل است. یعنی همان صفاتی که در آن دو کتاب برای پیامبر آخرالزمان نقل شده است، کاملاً بر این شخص منطبق است.



[1]. پیرامون این مسئله، در آیه­ی 89 از همین سوره توضیحاتی داده شده است.

[2]. ابن عجیبه، احمد(1419هـ ق)ج‏1، ص143؛ زحیلى، وهبة بن مصطفى(1422هـ ق)ج‏1، ص45؛ همچنین، ر.ک: طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص352.

[3]. اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص52؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏1، ص159؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص189.

[4]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص67؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص211؛ گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص120.

[5]. ر.ک: آل غازى، عبدالقادر(1382هـ ق)ج‏5، ص63، همچنین، ر.ک: طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص124.

[6]. گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص120؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص67؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص24.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی