بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۰۳ ب.ظ

یهود، گروهی پیمان­شکن و غیر قابل اعتماد در آیه ی 100 سوره ی بقره

«أ وَ کُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِیقٌ مِّنْهُم»؛ خدای تعالی- در ادامه­ ی آیه ­ی پیشین- در این آیه­ ی شریفه به یکى دیگر از اوصاف بسیار ناپسند گروهی از یهود پرداخته و آنان را عده­ای پیمان­ شکن می­نامد، گویا مسئله­ ی پیمان شکنی همواره و در طول تاریخ با آنها قرین بوده است.[1] از این­رو می­فرماید: ایمان نیاوردن جمعی از یهود به این آیاتِ روشن، جای هیچ­گونه نگرانی نیست؛ زیرا ایمان یکی از مصادیق پیمان است، پیمانی که مؤمن با خدا و رسولش می­بندد. و اما یهودیان؛ نه می­شود به پیمانشان اعتماد کرد، چرا که هر گاه عهد و پیمانی بستند گروهی از آنان نقض پیمان کردند چندان که کفر یا پیمان­شکنی عادت آنان شده است. و نه می­توان از آنان انتظار داشت که ایمان بیاورند چون به طور کلی اکثریت این گروه اهل پذیرش ایمان نیستند.

«نَبَذَهُ»؛- أی طَرَحَه[2] أو نَقَضَه[3] أو تَرکُ العَمَلِ بِه[4]- راغب در «مفردات» این واژه را به معنای انداختن چیزی از روی بی­اعتنایی معنا کرده است.[5] یعنی جماعتی از یهود آن عهد را دور انداخته و نقض کردند؛ معلوم می شود عده­ ای به نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله  ایمان آورده و آنگاه عهد خویش را نقض کرده و آن را انداختند!



[1]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص312.

[2]. آل غازى، عبدالقادر(1382هـ ق)ج‏5، ص63؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص25؛ محلى، جلال الدین و سیوطى، جلال الدین(1416هـ ق)ص18.

[3]. طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏3، ص188؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ج‏1، ص129؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص146.

[4]. آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص335.

[5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص788.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«أ وَ کُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِیقٌ مِّنْهُم»؛ خدای تعالی- در ادامه­ ی آیه ­ی پیشین- در این آیه­ ی شریفه به یکى دیگر از اوصاف بسیار ناپسند گروهی از یهود پرداخته و آنان را عده­ای پیمان­ شکن می­نامد، گویا مسئله­ ی پیمان شکنی همواره و در طول تاریخ با آنها قرین بوده است.[1] از این­رو می­فرماید: ایمان نیاوردن جمعی از یهود به این آیاتِ روشن، جای هیچ­گونه نگرانی نیست؛ زیرا ایمان یکی از مصادیق پیمان است، پیمانی که مؤمن با خدا و رسولش می­بندد. و اما یهودیان؛ نه می­شود به پیمانشان اعتماد کرد، چرا که هر گاه عهد و پیمانی بستند گروهی از آنان نقض پیمان کردند چندان که کفر یا پیمان­شکنی عادت آنان شده است. و نه می­توان از آنان انتظار داشت که ایمان بیاورند چون به طور کلی اکثریت این گروه اهل پذیرش ایمان نیستند.

«نَبَذَهُ»؛- أی طَرَحَه[2] أو نَقَضَه[3] أو تَرکُ العَمَلِ بِه[4]- راغب در «مفردات» این واژه را به معنای انداختن چیزی از روی بی­اعتنایی معنا کرده است.[5] یعنی جماعتی از یهود آن عهد را دور انداخته و نقض کردند؛ معلوم می شود عده­ ای به نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله  ایمان آورده و آنگاه عهد خویش را نقض کرده و آن را انداختند!



[1]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص312.

[2]. آل غازى، عبدالقادر(1382هـ ق)ج‏5، ص63؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص25؛ محلى، جلال الدین و سیوطى، جلال الدین(1416هـ ق)ص18.

[3]. طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج‏3، ص188؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ج‏1، ص129؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص146.

[4]. آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص335.

[5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص788.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۲)

۰۶ آبان ۹۶ ، ۱۵:۰۳ سیّد محمّد جعاوله
پست خوبی بود
متشکرم.
۰۷ آبان ۹۶ ، ۲۲:۲۸ سایت تفریحی چفچفک

سلام...

اگر تمایل داریدبا وبلاگ خوبتان تبادل لینک انجام میدم..

منتظر جوابتون هستم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی