بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴ ب.ظ

گوساله پرستی، ریشه در ستم پیشگیِ بنی اسرائیل در آیه ی 92 سوره ی بقره

«وَ أنتُمْ ظَالِمُونَ»؛ در مورد «واو» دو احتمال مطرح شده است:

احتمال اول: «واو» حالیه باشد؛[1] و این معنا نسبت به سایر معانی در مورد آیه أظهر است. بر اساس این معنا، می­ فرماید: بنی اسرائیل هیچ عذر و بهانه­ای برای گوساله­ پرستی نداشتند بلکه این عمل از روی ستم­پیشگی و خود خواهی­اشان بوده است. به بیان دیگر؛ آنها در بحث گوساله­ پرستی و ارتکاب این عمل، هرگز نمی­توانند ادعای نسیان، جهل، اضطرار و یا اکراه کنند. چون ظالم به کسی گفته می­شود که با وجود علم به حقانیت مسئله­ ای، از آن سرپیچی کند، چنان­که قوم بنی اسرائیل چنین کردند.

احتمال دوم: «واو» استینافیه باشد؛[2] در این صورت مفاد آیه چنین خواهد بود: اساساً نژاد قوم یهود ستمگری و ستم­ پیشگی است، از این­رو گرایش به گوساله­ پرستی به جهت همان روحیه ­ی نژادپرستی و ستمگری­اشان بوده و عادت این قوم شده است.



[1]. حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏1، ص132؛ طنطاوى، سید محمد(1407هـ ق)ج‏1، ص128؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص324.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص538؛ ر.ک: شریف لاهیجى، محمد بن على(1373هـ ش)ج‏1، ص85؛ همچنین، ر.ک: قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص86.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ أنتُمْ ظَالِمُونَ»؛ در مورد «واو» دو احتمال مطرح شده است:

احتمال اول: «واو» حالیه باشد؛[1] و این معنا نسبت به سایر معانی در مورد آیه أظهر است. بر اساس این معنا، می­ فرماید: بنی اسرائیل هیچ عذر و بهانه­ای برای گوساله­ پرستی نداشتند بلکه این عمل از روی ستم­پیشگی و خود خواهی­اشان بوده است. به بیان دیگر؛ آنها در بحث گوساله­ پرستی و ارتکاب این عمل، هرگز نمی­توانند ادعای نسیان، جهل، اضطرار و یا اکراه کنند. چون ظالم به کسی گفته می­شود که با وجود علم به حقانیت مسئله­ ای، از آن سرپیچی کند، چنان­که قوم بنی اسرائیل چنین کردند.

احتمال دوم: «واو» استینافیه باشد؛[2] در این صورت مفاد آیه چنین خواهد بود: اساساً نژاد قوم یهود ستمگری و ستم­ پیشگی است، از این­رو گرایش به گوساله­ پرستی به جهت همان روحیه ­ی نژادپرستی و ستمگری­اشان بوده و عادت این قوم شده است.



[1]. حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏1، ص132؛ طنطاوى، سید محمد(1407هـ ق)ج‏1، ص128؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص324.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص538؛ ر.ک: شریف لاهیجى، محمد بن على(1373هـ ش)ج‏1، ص85؛ همچنین، ر.ک: قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص86.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی