بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵ ب.ظ

مقصود از «عذاب مهیمن» در آیه ی 90 سوره ی بقره

«وَ لِلْکَافِرِ‌ینَ عَذَابٌ مُّهِین»؛ قرآن کریم یکی از عذاب­ های الهی را «عذاب مُهین» می­داند که به معنای «عذاب خوارکننده»[1] است. و گاهی از این نوع عذاب به «صَغار» تعبیر می­شود، چنان­که آیه­ ی 124 از سوره­ ی انعام در این رابطه می­ فرماید: «سَیُصِیبُ الَّذِینَ أجْرَ‌مُوا صَغَارٌ عِندَ الله...».[2]

با توجه به اعتقادات مغرورانه و خودبرتربینی­های بنی اسرائیل- همانند این که می­گفتند: به جهنم نمی­روند مگر ایّامی معدود، و همگی اهل بهشت هستند، و سایر اعتقادات مستکبرانه­ اشان- لازم بود که خداوند این چهره­ های مغرور و لجوج را با تحقیر کردن و خوار نمودن، عذاب دهد تا درد و رنج تحقیر دیگران را بچشند. چنان­که در بیانی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  آمده است: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه و آله یَقُولُ مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ فَکَتَمَهُ حَیْثُ یَجِبُ إِظْهَارُهُ وَ یَزُولُ- تَزُولُ[3]- عَنْهُ التَّقِیَّةُ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُلْجَماً بِلِجَامٍ مِنَ النَّار».[4]



[1]. کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص235؛ طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص103؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص200.

[2]. ر.ک: میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏3، ص473.

[3]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏2، ص72 و ج7، ص217.

[4]. العسکری، الحسن بن علی علیه السلام (1409هـ ق)ص402؛ فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص163؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج2، ص72.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ لِلْکَافِرِ‌ینَ عَذَابٌ مُّهِین»؛ قرآن کریم یکی از عذاب­ های الهی را «عذاب مُهین» می­داند که به معنای «عذاب خوارکننده»[1] است. و گاهی از این نوع عذاب به «صَغار» تعبیر می­شود، چنان­که آیه­ ی 124 از سوره­ ی انعام در این رابطه می­ فرماید: «سَیُصِیبُ الَّذِینَ أجْرَ‌مُوا صَغَارٌ عِندَ الله...».[2]

با توجه به اعتقادات مغرورانه و خودبرتربینی­های بنی اسرائیل- همانند این که می­گفتند: به جهنم نمی­روند مگر ایّامی معدود، و همگی اهل بهشت هستند، و سایر اعتقادات مستکبرانه­ اشان- لازم بود که خداوند این چهره­ های مغرور و لجوج را با تحقیر کردن و خوار نمودن، عذاب دهد تا درد و رنج تحقیر دیگران را بچشند. چنان­که در بیانی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  آمده است: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه و آله یَقُولُ مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ فَکَتَمَهُ حَیْثُ یَجِبُ إِظْهَارُهُ وَ یَزُولُ- تَزُولُ[3]- عَنْهُ التَّقِیَّةُ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُلْجَماً بِلِجَامٍ مِنَ النَّار».[4]



[1]. کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص235؛ طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص103؛ حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص200.

[2]. ر.ک: میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏3، ص473.

[3]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏2، ص72 و ج7، ص217.

[4]. العسکری، الحسن بن علی علیه السلام (1409هـ ق)ص402؛ فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص163؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج2، ص72.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی