بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱ ب.ظ

مقصود از «غضبی بر روی غضب» در آیه ی 90 سوره ی بقره

«فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَی غَضَبٍ»؛ در تفسیر این بخش از آیه- که از دو غضب خبر می­ دهد- احتمالاتی بیان شده است که به برخی از آنها پرداخته می­شود:[1]

الف) غضب اوّل هنگامى بود که یهود قبل از بعثت پیامبر صل الله علیه و آله تورات را ضایع کرده[2] و آن را تحریف کردند، و غضب دوّم زمانى بود که بعد از بعثت، وجود مقدس آن حضرت را انکار نمودند.[3]

ب) غضب اوّل زمانى بود که یهود گوساله را پرستش کردند، و غضب دوم هنگامى بود که پیامبر صل الله علیه و آلهرا منکر شدند.[4] و نیز غضب دوم را گفته­ اند: زمانی بود که ماهی­ گیری را در روز شنبه حلال کردند.[5]

ج) غضب اوّل هنگامى بود که حضرت عیسى علیه السلام - و إنجیل[6]- را انکار کردند، و غضب دوّم زمانى که پیامبر اسلام؟صل؟- و قرآن[7]- را باور نکردند.[8]

د) این تعبیر براى إفاده­ی تأکید و مبالغه- و تشدید حال بر آنها[9]- است و چون غضب الهى به هیچ وجه از اینان جدا نمی­شود پس گویا دائماً در حال تکرار است.[10] و آنها با این حرکت مرتکب امر عظیمی شدند.[11]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: همان، ج5، ص505-502.

[2]. ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص217؛ ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص235؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص60.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314.

[4]. همان؛ همچنین، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص349؛ و نیز، ر.ک: اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص491.

[5]. سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص73.

[6]. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص235؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص142؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص60.

[7]. همان.

[8]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص349؛ سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص73.

[9]. ابن عطیه اندلسى، عبدالحق بن غالب(1422هـ ق)ج‏1، ص179؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص491.

[10]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314؛ همچنین، ر.ک: حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص200؛ و نیز، ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص235.

[11]. نیشابورى، نظام الدین حسن (1416هـ ق)ج‏1، ص333.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَی غَضَبٍ»؛ در تفسیر این بخش از آیه- که از دو غضب خبر می­ دهد- احتمالاتی بیان شده است که به برخی از آنها پرداخته می­شود:[1]

الف) غضب اوّل هنگامى بود که یهود قبل از بعثت پیامبر صل الله علیه و آله تورات را ضایع کرده[2] و آن را تحریف کردند، و غضب دوّم زمانى بود که بعد از بعثت، وجود مقدس آن حضرت را انکار نمودند.[3]

ب) غضب اوّل زمانى بود که یهود گوساله را پرستش کردند، و غضب دوم هنگامى بود که پیامبر صل الله علیه و آلهرا منکر شدند.[4] و نیز غضب دوم را گفته­ اند: زمانی بود که ماهی­ گیری را در روز شنبه حلال کردند.[5]

ج) غضب اوّل هنگامى بود که حضرت عیسى علیه السلام - و إنجیل[6]- را انکار کردند، و غضب دوّم زمانى که پیامبر اسلام؟صل؟- و قرآن[7]- را باور نکردند.[8]

د) این تعبیر براى إفاده­ی تأکید و مبالغه- و تشدید حال بر آنها[9]- است و چون غضب الهى به هیچ وجه از اینان جدا نمی­شود پس گویا دائماً در حال تکرار است.[10] و آنها با این حرکت مرتکب امر عظیمی شدند.[11]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: همان، ج5، ص505-502.

[2]. ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو(1419هـ ق)ج‏1، ص217؛ ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص235؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص60.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314.

[4]. همان؛ همچنین، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص349؛ و نیز، ر.ک: اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص491.

[5]. سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص73.

[6]. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص235؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص142؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص60.

[7]. همان.

[8]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص349؛ سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص73.

[9]. ابن عطیه اندلسى، عبدالحق بن غالب(1422هـ ق)ج‏1، ص179؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص491.

[10]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص314؛ همچنین، ر.ک: حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص200؛ و نیز، ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص235.

[11]. نیشابورى، نظام الدین حسن (1416هـ ق)ج‏1، ص333.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی