بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۳ ب.ظ

نظام تربیتی در آیه 83 سوره ی بقره

«وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»؛ و با مردم- أعم از یهود و غیر یهود هر که باشد- نیکو سخن گوئید.

- ماده­ ی چهارم: «نظام تربیتی»؛ عبارت است از معاشرت زیبا و مطلوب (أعم از مؤمنان و کافران).

لفظِ «قُولُوا» به مطلق معاشرت اشاره دارد- أعم از معاشرت در رفتار و یا گفتار- و این اطلاق از کلمه­ ی «ناس» به دست می­آید، زیرا به جای «ناس» از واژه­ ی «لِلمُسلِمین» استفاده نشد.

در بیانی از حضرت امام باقر علیه السلام آمده است: «قُولُوا لِلنَّاسِ أحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَیِیَّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ».[1]

و تطبیق بر گفتار نیز از باب جری بر مصداق است. زیرا در روایات دیگری که پیرامون آیه­ ی مورد بحث آمده است اموری همچون؛ عیادت بیمار، حضور در تشییع جنازه و حضور در نماز جماعت نیز بر این آیه تطبیق شده است. از این­رو آیه­ ی مذکور به صورت مطلق بوده و أعم از قول و فعل است.



[1]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص48؛ ابن بابویه(صدوق)، محمد بن على‏(1376هـ ش)النص، ص254؛ ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏(1404هـ ق)ص300.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

نظام تربیتی در آیه 83 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۳ ب.ظ

«وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»؛ و با مردم- أعم از یهود و غیر یهود هر که باشد- نیکو سخن گوئید.

- ماده­ ی چهارم: «نظام تربیتی»؛ عبارت است از معاشرت زیبا و مطلوب (أعم از مؤمنان و کافران).

لفظِ «قُولُوا» به مطلق معاشرت اشاره دارد- أعم از معاشرت در رفتار و یا گفتار- و این اطلاق از کلمه­ ی «ناس» به دست می­آید، زیرا به جای «ناس» از واژه­ ی «لِلمُسلِمین» استفاده نشد.

در بیانی از حضرت امام باقر علیه السلام آمده است: «قُولُوا لِلنَّاسِ أحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ السَّائِلَ الْمُلْحِفَ وَ یُحِبُّ الْحَیِیَّ الْحَلِیمَ الْعَفِیفَ الْمُتَعَفِّفَ».[1]

و تطبیق بر گفتار نیز از باب جری بر مصداق است. زیرا در روایات دیگری که پیرامون آیه­ ی مورد بحث آمده است اموری همچون؛ عیادت بیمار، حضور در تشییع جنازه و حضور در نماز جماعت نیز بر این آیه تطبیق شده است. از این­رو آیه­ ی مذکور به صورت مطلق بوده و أعم از قول و فعل است.



[1]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص48؛ ابن بابویه(صدوق)، محمد بن على‏(1376هـ ش)النص، ص254؛ ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏(1404هـ ق)ص300.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی