بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ق.ظ

خدایِ عالم السّر و الخفایا در آیه ی 77 سوره ی بقره

«أ وَ لَا... أنَّ اللَّهَ... وَ مَا یُعْلِنُونَ»؛ این آیه شرحی بر جمله­ ی «أ فَلا تَعْقِلُون» است و به گونه­ ای توضیح آیه ­ی سابق خواهد بود، گویا آیه­ ی شریفه چنین می­ فرماید: «آیا گمان می­کنید آنچه را بر دیگران مستور داشته اید و دیگران را بر فاش کردنِ آن مذمت می­نمایید، کسی بر آن اطلاع پیدا نمی­کند، آیا نمی­دانید که خدای تعالی از پنهان و آشکار باخبر است و پنهان کردن یا نکردنِ شما چیزی را برای او تغییر نمی­دهد؛ خداوندی که از درون و بیرونِ همه مطلع است».[1]

بر اساس آنچه بیان شد، اشاره به دو مورد از انحرفات یهود لازم به نظر می­رسد:

الف) یهودیان انسان­هایی منافق و حیله­ گرند،[2] به بیان دیگر؛ سیره و روش آنها همانند منافقین است. چه این که در ملاقات با مسلمانان ادعای اسلام و ایمان می­ نمودند اما در پنهان و خلوت­هایشان، منکر اوصاف حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم شده، اسلام و مسلمانی را به کلّی انکار می­کردند.

ب) دیگر انحراف فکری و عقیدتی که از بینش مادّی و گرایش حسّیِ آنها نشأت می‏ گیرد؛ یعنی توهّم این که خدای سبحان در حدّ یک موجود مادّی است که با اظهار انسان آگاه می‏شود و با کتمان او بی‏خبر و نا آگاه است. غافل از این‏که خداوند به غیب و شهادت یکسان آگاه است.[3]

جمله­ی «مَا یُسِرُّون» یعنی آنچه مخفی می­دارند[4] که اشاره جلسات سرّی یهود با هم­ حزبی­ هایشان و جمله­ ی «وَ مَا یُعلِنُون» یعنی آنچه آشکار می­کنند[5] که اشاره به دیدار آنها با مؤمنان و صحبت کردن با گروه مؤمنین دارد.


[1]. حجازى، محمد محمود(1413هـ ق)ج‏1، ص48.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص279.

[3]. همان؛ همچنین، ر.ک: حجازى، محمد محمود(1413هـ ق)ج1، ص48.

[4]. بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص56.

[5]. همان.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

خدایِ عالم السّر و الخفایا در آیه ی 77 سوره ی بقره

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ق.ظ

«أ وَ لَا... أنَّ اللَّهَ... وَ مَا یُعْلِنُونَ»؛ این آیه شرحی بر جمله­ ی «أ فَلا تَعْقِلُون» است و به گونه­ ای توضیح آیه ­ی سابق خواهد بود، گویا آیه­ ی شریفه چنین می­ فرماید: «آیا گمان می­کنید آنچه را بر دیگران مستور داشته اید و دیگران را بر فاش کردنِ آن مذمت می­نمایید، کسی بر آن اطلاع پیدا نمی­کند، آیا نمی­دانید که خدای تعالی از پنهان و آشکار باخبر است و پنهان کردن یا نکردنِ شما چیزی را برای او تغییر نمی­دهد؛ خداوندی که از درون و بیرونِ همه مطلع است».[1]

بر اساس آنچه بیان شد، اشاره به دو مورد از انحرفات یهود لازم به نظر می­رسد:

الف) یهودیان انسان­هایی منافق و حیله­ گرند،[2] به بیان دیگر؛ سیره و روش آنها همانند منافقین است. چه این که در ملاقات با مسلمانان ادعای اسلام و ایمان می­ نمودند اما در پنهان و خلوت­هایشان، منکر اوصاف حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم شده، اسلام و مسلمانی را به کلّی انکار می­کردند.

ب) دیگر انحراف فکری و عقیدتی که از بینش مادّی و گرایش حسّیِ آنها نشأت می‏ گیرد؛ یعنی توهّم این که خدای سبحان در حدّ یک موجود مادّی است که با اظهار انسان آگاه می‏شود و با کتمان او بی‏خبر و نا آگاه است. غافل از این‏که خداوند به غیب و شهادت یکسان آگاه است.[3]

جمله­ی «مَا یُسِرُّون» یعنی آنچه مخفی می­دارند[4] که اشاره جلسات سرّی یهود با هم­ حزبی­ هایشان و جمله­ ی «وَ مَا یُعلِنُون» یعنی آنچه آشکار می­کنند[5] که اشاره به دیدار آنها با مؤمنان و صحبت کردن با گروه مؤمنین دارد.


[1]. حجازى، محمد محمود(1413هـ ق)ج‏1، ص48.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص279.

[3]. همان؛ همچنین، ر.ک: حجازى، محمد محمود(1413هـ ق)ج1، ص48.

[4]. بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج‏1، ص56.

[5]. همان.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی