بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۰ ب.ظ

قلب سخت­ تر از سنگ و درکاتِ آن در آیه ی 74 سوره ی بقره

«فَهِیَ کَالْحِجَارَ‌ةِ أوْ أشَدُّ قَسْوَةً»؛ واژه ­ی «حِجارَة» یعنی سنگ و «أشَدّ» به معنای شدیدتر- که «قَسْوَةً» تمییزِ آن[1] و مصدر[2]- است. بنابراین، قساوتِ شدید یعنی دلی که از سنگ هم سخت­ تر باشد.

درباره­ ی کلمه­ ی «أو» آراء مختلفی بیان شده که به دو نمونه اشاره می­شود:[3]

الف) مرحوم طبرسی در «مجمع البیان» می­ نویسد: زجاج می­گوید: «أو» به معنای «إباحه» است؛ همانند قول عرب که می­گوید: «جالس الحسن أو ابن سیرین».[4] و لهذا؛ خدای تعالی در این آیه می­ فرماید: برای شما مباح است که دل­های بنی اسرائیل را به سنگ تشبیه کنید و یا به سخت­ تر از آن، هر کدام را اختیار کنید جایز است!

ب) مرحوم علامه در «المیزان» چنین می ­نویسد: «أو» به معنای «بَل» است.[5] نظیر آیه­ ی «وَ أرْ‌سَلْنَاهُ إِلَی مِائَةِ ألْفٍ أوْ یَزِیدُون»«صافات/147»، أی «بَل یَزِیدُون».[6]

سیر انسان یا «صعودی» است؛ که در اثر تلاش به دست می­آید. یا «نزولی»؛ که نتیجه­ ی مخالفت کردن با ره­آوردِ پیامبران الهی است. و خداوند برای بیان هر دو سیر از کلمه­ ی «أو» استفاده می­نماید تا بفهماند؛ راه ترقّی و تنزّل، هر کدام دارای مراحل و مراتبی است. بنابراین، با توجه به آیات شریفه­ ی قرآن کریم درکات و سیرِ نزولی انسان را می توان بدین شکل دسته­ بندی نمود:

۱. نزولِ انسان در حد حیوان باشد، چنان­که فرمود: «اُولَئِکَ کَالْأنْعَامِ»«اعراف/179».

۲. از حیوان هم پست ­تر می­شود، چنان­که فرمود: «بَلْ هُمْ أضَلُّ»«اعراف/179».

۳. در حد سنگ و حجاره شود، چنان­که فرمود: «فَهِیَ کَالْحِجَارَ‌ةِ»«بقره/74».

۴. از سنگ هم سخت­تر و جامدتر بشود، چنان­که فرمود: «أوْ أشَدُّ قَسْوَةً»«بقره/74».

حاصل آن که؛ ره­آوردِ انحراف و تباهی، سقوط و تنزّل انسانیت است به حدی که او را از جماد هم جامدتر می کند![7]



[1]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص34؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏1، ص127؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص164.

[2]. عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص30.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص280 و ۲۸۱.

[4]. همان، ج‏1، ص280؛ همچنین، ر.ک: نیشابورى، محمود بن ابوالحسن(1415هـ ق)ج‏1، ص107.

[5]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص202.

[6]. سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص65؛ طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص288؛ قرطبی، محمد بن احمد(1364هـ ش)ج‏1، ص463.

[7]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۱۲ و ۲۱۳.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«فَهِیَ کَالْحِجَارَ‌ةِ أوْ أشَدُّ قَسْوَةً»؛ واژه ­ی «حِجارَة» یعنی سنگ و «أشَدّ» به معنای شدیدتر- که «قَسْوَةً» تمییزِ آن[1] و مصدر[2]- است. بنابراین، قساوتِ شدید یعنی دلی که از سنگ هم سخت­ تر باشد.

درباره­ ی کلمه­ ی «أو» آراء مختلفی بیان شده که به دو نمونه اشاره می­شود:[3]

الف) مرحوم طبرسی در «مجمع البیان» می­ نویسد: زجاج می­گوید: «أو» به معنای «إباحه» است؛ همانند قول عرب که می­گوید: «جالس الحسن أو ابن سیرین».[4] و لهذا؛ خدای تعالی در این آیه می­ فرماید: برای شما مباح است که دل­های بنی اسرائیل را به سنگ تشبیه کنید و یا به سخت­ تر از آن، هر کدام را اختیار کنید جایز است!

ب) مرحوم علامه در «المیزان» چنین می ­نویسد: «أو» به معنای «بَل» است.[5] نظیر آیه­ ی «وَ أرْ‌سَلْنَاهُ إِلَی مِائَةِ ألْفٍ أوْ یَزِیدُون»«صافات/147»، أی «بَل یَزِیدُون».[6]

سیر انسان یا «صعودی» است؛ که در اثر تلاش به دست می­آید. یا «نزولی»؛ که نتیجه­ ی مخالفت کردن با ره­آوردِ پیامبران الهی است. و خداوند برای بیان هر دو سیر از کلمه­ ی «أو» استفاده می­نماید تا بفهماند؛ راه ترقّی و تنزّل، هر کدام دارای مراحل و مراتبی است. بنابراین، با توجه به آیات شریفه­ ی قرآن کریم درکات و سیرِ نزولی انسان را می توان بدین شکل دسته­ بندی نمود:

۱. نزولِ انسان در حد حیوان باشد، چنان­که فرمود: «اُولَئِکَ کَالْأنْعَامِ»«اعراف/179».

۲. از حیوان هم پست ­تر می­شود، چنان­که فرمود: «بَلْ هُمْ أضَلُّ»«اعراف/179».

۳. در حد سنگ و حجاره شود، چنان­که فرمود: «فَهِیَ کَالْحِجَارَ‌ةِ»«بقره/74».

۴. از سنگ هم سخت­تر و جامدتر بشود، چنان­که فرمود: «أوْ أشَدُّ قَسْوَةً»«بقره/74».

حاصل آن که؛ ره­آوردِ انحراف و تباهی، سقوط و تنزّل انسانیت است به حدی که او را از جماد هم جامدتر می کند![7]



[1]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص34؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏1، ص127؛ حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص164.

[2]. عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص30.

[3]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص280 و ۲۸۱.

[4]. همان، ج‏1، ص280؛ همچنین، ر.ک: نیشابورى، محمود بن ابوالحسن(1415هـ ق)ج‏1، ص107.

[5]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص202.

[6]. سمرقندى، نصر بن محمد بن احمد(1418هـ ق)ج‏1، ص65؛ طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص288؛ قرطبی، محمد بن احمد(1364هـ ش)ج‏1، ص463.

[7]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۵، ص۲۱۲ و ۲۱۳.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی