بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ

مقصود از «موت» در آیه ی شریفه 56سوره بقره

«بَعَثْنَاکُم... مِن بَعْدِ مَوْتِکُمْ»؛ مراد از «موت» همان «مرگ»- یعنی مفارفت روح از جسد- است، و جهت این که مسئله­ ی «بعثت» را به «موت» مقید نمود، این بود که گمان نشود بازگشت آنها از قبیل بازگشت اصحاب کهف است. بنابراین، کلمه­ ی مذکور به معنی جهل و نادانی- همانند آیه­ ی «أوَ مَن کَانَ مَیْتاً فَأحْیَیْنَاهُ»«انعام/122»-[1] و یا سایر معانی کنائیِ­ دیگر خواهد بود، بلکه مقصود همان مرگ طبیعی است، پس اینها مُردند و دوباره زنده شدند.

بر اساس آنچه مذکور افتاد- و نیز با ملاحظه­ ی سایر آیاتی که در این رابطه وارد شده است- موضوع «رجعت» در قرآن اثبات می­شود.



[1]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص 496 و 497؛ همچنین، ر.ک: آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص263.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «موت» در آیه ی شریفه 56سوره بقره

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ

«بَعَثْنَاکُم... مِن بَعْدِ مَوْتِکُمْ»؛ مراد از «موت» همان «مرگ»- یعنی مفارفت روح از جسد- است، و جهت این که مسئله­ ی «بعثت» را به «موت» مقید نمود، این بود که گمان نشود بازگشت آنها از قبیل بازگشت اصحاب کهف است. بنابراین، کلمه­ ی مذکور به معنی جهل و نادانی- همانند آیه­ ی «أوَ مَن کَانَ مَیْتاً فَأحْیَیْنَاهُ»«انعام/122»-[1] و یا سایر معانی کنائیِ­ دیگر خواهد بود، بلکه مقصود همان مرگ طبیعی است، پس اینها مُردند و دوباره زنده شدند.

بر اساس آنچه مذکور افتاد- و نیز با ملاحظه­ ی سایر آیاتی که در این رابطه وارد شده است- موضوع «رجعت» در قرآن اثبات می­شود.



[1]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج4، ص 496 و 497؛ همچنین، ر.ک: آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص263.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی