بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۰ ق.ظ

مقصود از «کتاب» و «فرقان» در آیه ی 53 سوره ی بقره

کتاب و فرقان، نعمت دیگری بود که خدای سبحان آن را به بنی اسرائیل عطا فرمود.

مراد از «کتاب»، همان «تورات» است، چنان­که در آیه 2 از سوره­ ی بقره که می­فرماید: «ذَالِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ»، مقصود از کتاب، قرآن کریم است.

و اما مراد از «فرقان»؛ در بیان مصادیق این کلمه، ابوحیان اندلسی در کتاب «البحر المحیط»[1] دوازده نقل قول آورده است. و نیز طبری به نقل از ابن عباس می­نویسد: «فرقان»، جامعِ تورات، انجیل، زبور و قرآن است. احتمال دیگری که داده شده این است که مراد از فرقان، معجزاتی چون عصا و ید بیضاء است که فارق بین کفر و ایمان می­باشد.

اما مختار جمعی از مفسران این است که مراد از فرقان، همان کتاب است؛ بر اساس این مبنا، عطف «الفرقان» به «الکتاب» از قبیل عطف صفت بر موصوف است، از باب اهمیتی که وصف دارد مانند: «وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى وَ هَارُونَ الْفُرْقَانَ وَ ضِیَاءً وَ ذِکْرًا لِّلْمُتَّقِینَ»،«انبیاء/48»، که «ضیاء» و «ذکر»، وصفِ «فرقان» است اما در عین حال با واو عاطفه آمده است، و اگر عطف وصف بر موصوف روا نباشد از قبیل عطف صفت بر صفت است؛ زیرا هر دو- یعنی «الکتاب» و «الفرقان»- صفت برای تورات هستند.



[1]. البحر المحیط،‌ج1، ص22.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

کتاب و فرقان، نعمت دیگری بود که خدای سبحان آن را به بنی اسرائیل عطا فرمود.

مراد از «کتاب»، همان «تورات» است، چنان­که در آیه 2 از سوره­ ی بقره که می­فرماید: «ذَالِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ»، مقصود از کتاب، قرآن کریم است.

و اما مراد از «فرقان»؛ در بیان مصادیق این کلمه، ابوحیان اندلسی در کتاب «البحر المحیط»[1] دوازده نقل قول آورده است. و نیز طبری به نقل از ابن عباس می­نویسد: «فرقان»، جامعِ تورات، انجیل، زبور و قرآن است. احتمال دیگری که داده شده این است که مراد از فرقان، معجزاتی چون عصا و ید بیضاء است که فارق بین کفر و ایمان می­باشد.

اما مختار جمعی از مفسران این است که مراد از فرقان، همان کتاب است؛ بر اساس این مبنا، عطف «الفرقان» به «الکتاب» از قبیل عطف صفت بر موصوف است، از باب اهمیتی که وصف دارد مانند: «وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى وَ هَارُونَ الْفُرْقَانَ وَ ضِیَاءً وَ ذِکْرًا لِّلْمُتَّقِینَ»،«انبیاء/48»، که «ضیاء» و «ذکر»، وصفِ «فرقان» است اما در عین حال با واو عاطفه آمده است، و اگر عطف وصف بر موصوف روا نباشد از قبیل عطف صفت بر صفت است؛ زیرا هر دو- یعنی «الکتاب» و «الفرقان»- صفت برای تورات هستند.



[1]. البحر المحیط،‌ج1، ص22.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی