مقصود از تفضیل بنی اسرائیل بر عالمیان
فرمود: «وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ»؛آیه 47 سوره ی بقره با توجه به این بخش از شریفهی مذکور، باید به چند مطلب اشاره نمود:
الف) یکی از برجستهترین نعمات الهی بر بنی اسرائیل، نعمت فضیلت و برتری آنان بر جهانیان- یعنی بر مردم عصر و زمان خودشان- است و این برتری یا به خاطر نعمتهای مادی و معنوی آنهاست و یا بدین جهت است انبیای بسیاری از میان آنها مبعوث شد.
ب) مراد از «عالَمِین»، مردم زمان خود بنی اسرائیل است که نعمت فضیلت و برتری بر جهانیان را به طایفه ی بنی اسرائیل داد، خواه این برتری به خاطر نعمتهای مادی و معنوی باشد و یا به خاطر این امر که خداوند انبیای بسیاری را از میان آنها مبعوث کرده است.
ج) دلیل بر این سخن که مقصود از «عالَمِین»، افراد زمان خود بنی اسرائیل- یعنی زمان حضرت موسی علیه السلاماست نه همه ی ادوار و زمانها تا روز قیامت، آن- است که؛ خدای تعالی اسلام را بر همه امتها برتری داده و هیچ امتی را به اندازهی اسلام، کرامت و فضیلت نداده است، چنانکه فرمود: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»«آل عمران/110»، و یا این آیه که فرمود: «جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ»«بقره/143».