بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ق.ظ

حکمت استفاده از واژه ی «قِیلَ»

«وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ»؛

سؤال: چرا در آیه­ ی مذکور به جای استفاده از لفظ «قَالَ»، کلمه ­ی «قِیلَ» به کار رفت؟

جواب: مهم­ترین خصیصه­ ی منافقان آن است که پیروِ منطق و سخنِ حق نیستند بلکه گروهی لجباز و نصیحت­ناپذیرند. به همین جهت خدای تعالی نیز با این شیوه­ی بیان، گروه منافقان را تحقیر می­نماید. و لهذا این عده در پاسخ به ناصحانی که به آنها می­گفتند: «آمِنُواْ»، به دو جواب اشاره می­کردند:

جواب اول را این آیه بیان می­کند که؛ «قَالُواْ أنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاء»؛ در این آیه، منافقان به مؤمنان نسبت «سفاهت» می­دهند؛ «سفیه» به کسی گفته می­شود که عقلِ عملیِ او مختل بوده، نفع و ضرر خویش را نشناخته و قدرت تمییز از او سلب شده است. پس؛ از نگاه منافقان، مؤمنین عقلشان مختل است، نفع و ضرر خویش را نشناخته و فاقد قدرت تمییزند! 

جواب دومِ آنها در ذیل آیه­ ی 206 از سوره­ی بقره آمده است که عزّت دروغین خویش را به رخ مؤمنان می­کشند، چنان­که فرمود: «وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ»، در حالی که عزت حقیقی از آنِ خداست و آن را تنها به مؤمنان عنایت می­کند.

بنابراین، گویا خدای سبحان با این شیوه از بیان، گروه نفاق را سفیه خوانده و عزت دروغینشان را بر باد می­دهد.





نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

حکمت استفاده از واژه ی «قِیلَ»

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ق.ظ

«وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ»؛

سؤال: چرا در آیه­ ی مذکور به جای استفاده از لفظ «قَالَ»، کلمه ­ی «قِیلَ» به کار رفت؟

جواب: مهم­ترین خصیصه­ ی منافقان آن است که پیروِ منطق و سخنِ حق نیستند بلکه گروهی لجباز و نصیحت­ناپذیرند. به همین جهت خدای تعالی نیز با این شیوه­ی بیان، گروه منافقان را تحقیر می­نماید. و لهذا این عده در پاسخ به ناصحانی که به آنها می­گفتند: «آمِنُواْ»، به دو جواب اشاره می­کردند:

جواب اول را این آیه بیان می­کند که؛ «قَالُواْ أنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاء»؛ در این آیه، منافقان به مؤمنان نسبت «سفاهت» می­دهند؛ «سفیه» به کسی گفته می­شود که عقلِ عملیِ او مختل بوده، نفع و ضرر خویش را نشناخته و قدرت تمییز از او سلب شده است. پس؛ از نگاه منافقان، مؤمنین عقلشان مختل است، نفع و ضرر خویش را نشناخته و فاقد قدرت تمییزند! 

جواب دومِ آنها در ذیل آیه­ ی 206 از سوره­ی بقره آمده است که عزّت دروغین خویش را به رخ مؤمنان می­کشند، چنان­که فرمود: «وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ»، در حالی که عزت حقیقی از آنِ خداست و آن را تنها به مؤمنان عنایت می­کند.

بنابراین، گویا خدای سبحان با این شیوه از بیان، گروه نفاق را سفیه خوانده و عزت دروغینشان را بر باد می­دهد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی